25 طرح تحقيقاتي براي کاهش تهديدات زيست محيطي در هرمزگان

سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۳ بازدید


واحد مرکزی :25 طرح تحقیقاتی در زمینه تهدیدات زیست محیطی و کاهش ذخایر آبزیان با 120 میلیون تومان اعتبار امسال در هرمزگان در دست اجراست.
رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت : پایش کشند قرمز در آبهای ساحلی شهر بندرعباس ، ارزیابی ذخایرکف زیان تجاری ، ارزیابی ذخایر میگو ، بررسی روش های کشت و خالص سازی پلانکتون های عامل کشند قرمز ، بررسی اثرات کشند قرمز بر آبزیان در شرایط آزمایشگاهی و بازسازی ذخایر صدف های لب سیاه در غرب استان از جمله طرح های در دست اجراست.
مرتضوی افزود : نتایج طرحهای تحقیقاتی امسال ، حداکثر تا 2 سال آینده اعلام می شود.
وی ورود فاضلاب ها به نوار ساحلی ، ساخت و سازهای نوار ساحلی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی ، صید غیر مجاز و قاچاق سوخت در شرق استان را از مهمترین تهدیدات زیست محیطی عنوان کرد.
همچنین مدل های اکوسیستمی در بررسی علل کاهش ذخایر میگو در صیدگاههای شرق استان ، طرح بهینه سازی گزینش اندازه طول میگو در صید ترال شناورهای سنتی در سواحل استان و بررسی ترکیبات چند حلقه ای کلر دار در زیستگاهای آبزیان و سواحل استان از دیگر برنامه های آینده این پژوهشکده است.
وی گفت : در آخرین گشت های تحقیقاتی شکوفایی گونه ریز جلبک پریدینیوم با تراکم 600 هزار سلول در لیتر در آبهای ساحلی استان دیده شد .
رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان بیشترین تراکم این ریز جلبک را اسکله شیلات تا اسکله حقانی بندرعباس اعلام و اضافه کرد : گونه پریدینیوم گونه ناپایدار است و مدت زمان ماندگاری پایینی دارد که با سرد شدن هوا معمولا در آبهای ساحلی مشاهده می شود.
مرتضوی افزود : مواد مغذی این ریز جلبک فسفر ، نیتروژین ، نور و دما است که بیشتر از طریق ورود فاضلاب ها به دریا ایجاد می شود .
تراکم این گونه در حال حاضر مشکلی را در آبهای استان ایجاد نمی کند اما در صورت مشاهده تراکم بالاتر طرحهای تحقیقاتی برای مبارزه با این گونه ریز جلبک آغاز می شود.
گونه پریدینویم سال های 82 و 85 نیز در آبهای هرمزگان مشاهده شده است

دیدگاه خود را بیان کنید