توليد 25 هزار اصله نهال حرا در جزيره قشم

جمعه ۳ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۴ بازدید

توليد 25 هزار اصله نهال حرا در جزيره قشم
واحد مرکزی خبر :25 هزار اصله نهال حـرا در قشم با همکاری جوامع محلی و ساحل نشینان این جزیره تولید شد که 50 درصد کمتر از پارسال است.
حـرا از گونه درختان دریایی شناور در سواحل خلیج فارس ، زیستگاه مهمی برای آبزیان ، بی مهرگان و پرندگان است و نقش مهمی در حفظ محیط زیست دریایی دارد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: کمبود اعتبار علت کاهش تولید نهال حرا در هرمزگان است.
آقای یکتاپور افزود: این نهال ها که در روستای 7 رنگوی جزیره قشم تولید شده است پس از رشد و نمو مناسب در اواخر آذر در عرصه های ساحلی کاشته می شود.
پیش از این مردم ساحل نشین بندرخمیر ، سیریک ، جاسک ، بندرلنگه و کولغان بندرعباس نیز با مجوز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان بذر درختان حرا را برداشت و نهال تولید می کردند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: امسال برای تولید این نهال ها 250 میلیون ریال از محل اعتبارات این اداره کل هزینه شد.
آقای یکتاپور افزود: این نهال ها با مشارکت 300 نفر روز از روستاییان تولید شده است.
وی افزود: این نونهال ها شدیدا سایه پسند است و توسعه سطوح این جنگل ها به کندی صورت می گیرد.
بیش از هزار کیلومتر نوار ساحلی هرمزگان و مرز مشترک با خلیج فارس و دریای عمان ، عرصه مستعدی برای توسعه جنگل های مانگرو است.
هرمزگان با بیش از 20 هزار و 119 هکتار ، بیشترین مساحت جنگل های حرای کشور را دارد.
گسترش جنگل و حفظ تنوع زیستی ، حفاظت از خاک ، تقویت زیستگاه پرندگان و حشرات از اهداف تولید و کاشت نهال حراست.
از ابتدای برنامه چهارم تاکنون 2 میلیون و 100 هزار اصله نهال حرا در سواحل و مصب های جزیره قشم تولید و کشت شد.
تولید ارگانیک آبزیان در اردبیل پیگیری می شود
صالحی بعد از ظهر شنبه در جلسه بررسی تولیدات آبزیان اردبیل تصریح کرد: این طرح بعد از آغاز به کار تولید مرغ سبز در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه اردبیل می تواند به یکی از قطبهای تولیدات ارگانیک تبدیل شود، اضافه کرد: ضروری است اجرای این طرح در حوزه آبزیان دنبال شود.
به گفته صالحی اردبیل یکی از قطبهای تولید ماهی در کشور است که در صورت توجه به تولید محصول ارگانیک از اقبال مطلوبی در بازار داخل و خارج کشور برخوردار خواهد شد.
وی با یادآوری نظارت بر 151 واحد تولید ماهیان سردابی، 25 واحد تولید ماهیان گرم آبی، پنج واحد تکثیر ماهیان سردآبی و دو واحد تکثیر ماهیان زینتی اضافه کرد: دامپزشکی اردبیل ازسرمایه گذاری در حوزه تولیدات ارگانیک حمایت می کند.
به گفته مدیر کل دامپزشکی استان در حال حاضر محصولات ارگانیک گروه بازار پسند محصولات دامی و کشاورزی محسوب می شود

دیدگاه خود را بیان کنید