نرم‌افزار جدید در خدمت اسرارآمیزترین آبزیان

چهار‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

نرم‌افزار جدید در خدمت اسرارآمیزترین آبزیان
ایسنا، ‌طرفداران حفاظت از دریاها در دانشگاه «بریتیش کلمبیا»،‌ انجمن جانورشناسی لندن (ZSL) و آکواریوم «جان جی.شِد»، نرم‌افزاری را برای نصب روی تلفن‌های همراه طراحی کرده‌اند که امکان مطالعه و حفاظت بیشتر از «اسب ماهی‌»ها افزایش می‌دهد.

همه افراد در هر زمان و در هر نقطه از دنیا با استفاده از نرم‌افزار فوق موسوم به «iseahorse» می‌توانند به عنوان عضوی از جامعه حامیان محیط زیست به کمک طرفداران حفاظت از اقیانوس‌ها و دریاها بیایند.

این نرم‌افزار بدین منظور طراحی شده که افراد به محض مشاهده اسب‌ماهی‌ها در طبیعت به سرعت بتوانند محل مشاهده آن را مخابره کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، اسب‌ماهی‌ها با توجه به جثه کوچک و قابلیت استتار با محیط اطراف به سختی در حیات وحش قابل مطالعه هستند.

همچنین از مجموع 48 گونه اسب‌ماهی که در فهرست قرمز گونه‌های در معرض انقراض IUCN قرار دارند، تنها از 26 گونه اطلاعات ناقصی در دست است و این بدان معناست که اطلاعات کافی از وضعیت افزایش یا کاهش جمعیت این آبزیان حیرت‌انگیز در دست نیست.

«آماندا وینست»، مدیر برنامه حفاظت از اسب‌ماهی‌ها و رئیس گروه متخصصان اسب‌ماهی، لوله ماهی و آبنوس ماهی در IUCN می‌گوید: طی سالیان اخیر پیشرفت‌های بسیاری در زمینه مطالعه روی اسب‌ماهی‌ها صورت گرفته اما این حیوانات همچنان به طور باورنکردنی ناشناخته باقی مانده‌اند.

«هیتر کولدوی» از طراحان این نرم‌افزار می‌گوید: می‌دانیم که اسب‌ماهی‌ها به دلیل صید بی‌رویه و ماهیگیری‌های مخرب در معرض تهدید هستند. اکنون قصد داریم مکان‌ها و اجتماعاتی را که در آن‌ها اسب‌ماهی‌ها نیاز به حفاظت بیشتری دارند به دقت شناسایی کنیم که نرم‌افزار iseahorse و پایگاه اینترنتی که به همین منظور طراحی شده‌اند این امکان را فراهم می‌کند

دیدگاه خود را بیان کنید