سند جامع توسعه علمی و فناوری کشاورزی تهیه شده است

دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

سند جامع توسعه علمی و فناوری کشاورزی تهیه شده است
ایرنا، ˈمحمدرضا نوتاشˈ درباره ضمانت اجرایی این سند نیز گفت: اگر سند جامع توسعه علمی و فناوری کشاورزی کشور تصویب و به صورت قانون ابلاغ شود، از اجرای آن هم استقبال خواهد شد.

وی اظهار کرد: این سند، توسعه علمی و توسعه فناوری در اقتصاد کشاورزی ایران را هدف گذاری کرده است و تقریبا همه ارکان اجرایی و علمی کشور در تهیه آن مشارکت و همکاری دارند، بنا بر این از اجرایی شدن آن نگران نیستیم.

به گفته وی، بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، مزیت نسبی بخش کشاورزی ایران برای تامین همه نیازهای کشورهای منطقه خلیج فارس کافی است.

نوتاش افزود: به دلیل تنوع اقلیمی و ظرفیت های بالای تولید در زیربخش های مختلف باغی، زراعی، شیلات، امور دام و طیور می توانیم میزان تولید را از 110 تن فعلی تا سه برابر افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: بیش از 11 اقلیم متنوع و متمایز برای تامین امنیت غذایی و صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد و ایران در تولید بیشتر محصولات باغی و زراعی رتبه های تک رقمی را در جهان دارد و می توان همچنان جایگاه کشور را ارتقا داد، به طور مثال تولید محصولات باغی حدود 15 تن در هکتار است که به 60 تا 70 تن مانند کشورهای در حال توسعه قابل افزایش است.

نوتاش ادامه داد: هم اکنون باید بخش کشاورزی ایران از مرحله تولید خودکفایی و خود اتکایی عبور و به سمت تولید صادرات محور حرکت کند، چرا که خوشبختانه در بخش محصولات باغی در جهان در رتبه های تک رقمی قرار داریم و رتبه ایران در تولید پسته و خرما معمولا اول و دوم است.

وی اضافه کرد: در تولید سیب در جهان در رتبه سوم، چای رتبه یازدهم، سیر رتبه سیزدهم، گندم رتبه چهاردهم و کاهو رتبه 26 را داریم و به راحتی می توانیم این ظرفیت ها را ارتقا دهیم.

نوتاش گفت: کشوری که تمامی مزیت های نسبی را در زیربخش های کشاورزی دارد، نباید در تولید محصولات این بخش به خارج وابسته باشد.

به گفته وی، ایران با یک میلیون و 648 هزار و 195 کیلومترمربع وسعت، 14.5 میلیون هکتار جنگل، 84.5 میلیون هکتار مرتع، 32.5 میلیون هکتار بیابان و 2.5 میلیون هکتار بیشه زار دارد که در حدود 83 درصد عرصه کشور را دربر گرفته است.

وی با بیان این که، بخش کشاورزی همچنان در عرصه اقتصاد و امنیت غذایی دارای جایگاه ویژه ای است گفت: از دیدگاه توسعه اقتصادی، بخش کشاورزی در فرآیند رشد و توسعه کشور وظایف مهم و اساسی را بر عهده دارد.

نوتاش ادامه داد: ایران در تولید 19 میوه رتبه تک رقمی و در محصولات پسته، زعفران، انار، خرما، گردو، بادام، کیوی، گیلاس و زردآلو رتبه های اول تا سوم را در جهان دارد و همچنین بالاترین میزان تولید خاویار با کیفیت بالا متعلق به ایران است

دیدگاه خود را بیان کنید