امگا3 موجود در آبزیان تاثیر مثبتی در درمان بیماری ها دارد

پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

امگا3 موجود در آبزیان تاثیر مثبتی در درمان بیماری ها دارد
صیاد بورانی روز چهارشنبه در گفت و با خبرنگار ایرنا افزود: چربی ها در ساختمان سلولی بدن و بخصوص سلول های مغزی اهمیت بالایی دارند و اسیدهای چرب امگا 3 از این نظر نقش بخصوصی را ایفا می کند.

وی یادآورشد: تحقیقات نشان داده است امگا 3 تاثیر مثبتی در روند درمان میگرن، استرس، تنش های عصبی و افسردگی دارد به طوریکه اگر روزانه دو گرم از این ماده خالص به بیماران مبتلا به میگرن داده شود در برخی موارد میگرن کنترل می شود.

صیادبورانی ابرازکرد: امگا 3 نه تنها در پیشگیری از برخی سرطان ها، بیماری های قلبی و سکته تاثیر گذار بوده بلکه در کاهش عوارض شیمی درمانی نیزموثر است.

وی افزود: مصرف این ماده در بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند و دچار اختلال های عصبی هستند مفید بوده و می تواند عوارض عصبی ناشی از دیابت را هم کاهش دهد.

صیاد بورانی تصریح کرد: مصرف این ماده پیشرفت بیماری ام اس را کند می کند و بهترین منابع چرب اسیدهای امگا 3در انواع ماهی و آبزیان است که در ماهی هایی مانند، ماهی آزاد، قزل آلا، ماهی تن و شاه ماهی بیشتر از بقیه یافت می شود.

وی تاکید کرد: اگر درهفته یک یا دو بار ماهی استفاده نشود تعادل امگا3 و امگا 6 در بدن به هم می خورد و برای برقرای این تعادل آبزیان بهترین منبع اسیدهای چرب هستند.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: اولین تحقیق در سال 1950 بر روی خون اسکیموها انجام شد که با وجود آنکه اسکیموها غذای اصلی خود را از گوشت حیوانات پرچرب شکاری تهیه می کردند ولی اسیدهای چرب موجود در خون آنها مانع از تجمع پلاکت و در نتیجه مانع از رسوب و گرفتگی رگ ها می شد.

صیادبورانی ادامه داد: در آن سال ها امگا 3 را مترادف با روغن ماهی می دانستند اما این اسید چرب طی 30 یا 40 سال اخیر به خوبی شناخته شده که در دو دهه اخیر در مورد نقش این ماده غذایی در سلامت انسان ها مطالعات بیشتری انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: این ماده یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان برخی از چربی ها وجود داشته و از ویژگی خاصی برخورد است.

صیاد بورانی افزود: باتوجه به اینکه این اسیدهای چرب برای ادامه حیات کاملا ضروری است و توسط بدن انسان قابل تولید نیست، مصرف مواد غذایی حاوی امگا 3 ضروری می باشد.

وی اظهار کرد: این ماده حتما باید از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها تامین شود و در واقع بدن انسان برای برطرف کردن نیازهای خود به مواد تغذیه ای از جمله اسیدهای چرب و پرو تئین نیاز دارد.

صیاد بورانی اشاره کرد: اسیدهای چرب از اجزای تشکیل دهنده چربی ها است که بدن قادر به تولید انواع ضروری آن نیست و باید از طریق ماده غذایی تامین شود.

وی ابراز کرد: اولین و مهمترین تاثیری که امگا 3 به آن معروف شده نقش آن در پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی است.

صیادبورانی تاکید کرد: رژیم غذایی سرشار از این ماده مانع از خشکی و ریزش مو می شود و به گفته پزشکان، سالمندان برای پیشگیری از آلزایمر باید غذاهای حاوی امگا 3مصرف کنند.

وی متذکرشد: مصرف این ماده همچنین باعث بهبود خلق و خو، رفتار و شخصیت اشخاص نیز می شود

دیدگاه خود را بیان کنید