ماجراي ادامه دار مرگ جانداران در آبهاي هرمزگان /گ

پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

ماجراي ادامه دار مرگ جانداران در آبهاي هرمزگان
واحد مرکزی خبر: خلیج فارس و دریای عمان ، دارای متنوع ترین اکوسیستم جهان است که از نظر تنوع زیست محیطی و وجود گونه های مختلف آبزیان بی نظیر و زیستگاه و مامن بسیاری از جانداران دریایی است.
تا کنون 25 گونه پستاندار دریایی در این آبها شناسایی شده است که همه آنها در فهرست جانوران در معرض انقراض سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) قرار دارند .
چند سالی است زیستگاه طبیعی این موجودات دریایی با خطرات جدی مواجه شده و مرگ و میر برخی از این جانداران را در پی داشته است .
ریاضی فر معاون اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان می گوید: به سبب توپوگرافی منطقه، سواحل جاسک پر خطرترین سواحل برای جانوران دریایی است.
چند سال پیش بود که جسد 154 دلفین در این منطقه طی یک ماه کشف شد.
موضوعی که مسئولان علت آن را پره موتورهای شناورهای صیادی و نحوه صید به روش ترال اعلام کردند.
وفادارمدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان می گوید : این جانداران باهوش دریایی برای تنفس هر چند ثانیه به سطح آب می آیند و با تورهای ترال صیادان و یا با پره های شناورها برخوردمی کنند و می میرند.
این درحالیست که سریال مرگ جانوران دریایی در آبهای هرمزگان همچنان ادامه دارد.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان می گوید : غیر از دلفین ها تا کنون جسد انواع نهنگ ها و لاک پشت های پوزه عقابی در سواحل استان مشاهده شده است.
موضوعی که تکرار آن نگرانی ها را نسبت به نابودی تنوع زیستی دریایی دوچندان کرده است.
کمتر از یک ماه پیش بود که لاشه لاک پشت سبز از گونه های بشدت در حال انقراض در ساحل بندرعباس دیده شد .
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان می گوید : باآغاز فصل صید و صیادی مرگ و میر دلفین ها و لاک پشت ها در سواحل استان هرمزگان افزایش می یابد.
به گفته معاون اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان ، پروانه شناورهای بزرگ و کوچک ،تورهای نامرئی صیادی، صید غیرمجاز ، صید خارج از ظرفیت در آبهای استان ، فقر اقتصادی در جوامع ساحل نشین، قاچاق سوخت ، تجمع صنایع آلاینده محیط زیست دریایی و خارج از توان اکولوژیک سواحل و دریا از عوامل مرگ و میر جانداران دریایی است .
وفادارآلودگی های نفتی، زباله، ساخت و ساز در سواحل، تردد شناورها و تغییر درجه حرارت و کیفیت آب دریا براثرگرم شدن کره زمین را از علت های دیگر این مرگ و میرها اعلام می کند .
طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی حدود 90 درصد صادرات نفت و فرآورده های نفتی از تنگه هرمز صورت می گیرد و سالیانه حدود 40 هزار شناور از این تنگه عبور می کنند و این باعث آلودگی 47 برابری این دریا شده است .
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان می گوید : تا کنون اقداماتی نظیر ایجاد شبکه حفاظت، پایش و ارزیابی به گل نشستن پستانداران دریایی ، برگزاری 66 کارگاه آموزشی برای صیادان وآشنا کردن آنها با اصول حفاظتی و تدوین ضوابط گردشگری دریایی برای حفاظت از جانداران دریایی صورت گرفته است.
ریاضی فر تقویت همکاری بین بخشی در زمینه حفاظت از محیط زیست دریایی، ارتقاء سطح آموزش و فرهنگ زیست محیطی در جامعه،پاکسازی آلودگی نفتی و غیر نفتی در سواحل استان، فعال نمودن کمیته محیط زیست دریایی ، مجهز نمودن شناورهای صیادی بزرگ به ابزار صوتی برای دورنگهداشتن پستانداران دریایی را از راهکارهایی برشمرد که می تواند از مرگ و میر جانداران دریایی جلوگیری کند.
وی هشدار می دهد در صورت اجرا نکردن راهکارهای مناسب همچنان شاهد مرگ و میر پستانداران و موجودات دریایی در آبهای هرمزگان خواهیم بود.
آنچه مسلم است حیات جانداران دریایی حیات اکوسیستم دریایی است که هر گونه تغییرات در آن می تواند عوارض برگشت ناپذیری را برجای بگذارد بنابراین حفظ و حراست از این موجودات دریایی ارزشمند علاوه بر توجه مسئولان همکاری مردم را نیزمی طلبد

دیدگاه خود را بیان کنید