آبزی پروری هشترود بیشترین مصرف آب رودخانه ها را در استان دارد

شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

آبزی پروری هشترود بیشترین مصرف آب رودخانه ها را در استان دارد
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: شهرستان هشترود رتبه اول استان را در برداشت آب از رودخانه های دایمی برای آبزی پروری دارد.
مجتبی جلیل زاده، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شهرستان با برداشت هشت میلیون متر مکعب آب از رودخانه های دایمی در زمینه پرورش آبزیان به این رتبه دست یافته است.
وی یادآوری کرد: سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان برای برداشت 30 میلیون متر مکعب آب از رودخانه های دایمی برای آبزی پروری تفاهم نامه امضا کرده اند
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای آذربایجان شرقی ادامه داد: عدم بهره برداری و استفاده اصولی از منابع آبی در بخش کشاورزی موجب هدر رفت منابع آبی استان می شود.

جلیل زاده، عوامل انسانی و تصرف های غیرمجاز به حریم و بستر رودخانه ها را از جمله دلایل اصلی بروز سیلاب در استان اعلام کرد و گفت: امسال 275 میلی متر باران در استان باریده که این میزان نسبت به سال گذشته 10 درصد، در روان آب ها و در برخی مناطق 50 درصد و در ورودی سدها 30 درصد کاهش یافته است.

وی یادآوری کرد: در پنج سال گذشته 35 درصد بارندگی ها بدون اینکه به روان آب تبدیل شود، تبخیر می شد.

جلیل زاده، با اشاره به عملیات اجرایی سد سهند هشترود، یادآوری کرد: تاکنون سه هزار هکتار از واحد عمرانی شماره یک این سد به عنوان پایاب انتخاب شده و تا پایان امسال نیز 500 هکتار دیگر از این اراضی به عنوان پایاب انتخاب خواهد شد.

وی با بیان اینکه پایاب سد سهند از مناطق مستعد برای آبزی پروری است، گفت: برای اتمام واحد عمرانی شماره یک این سد 240 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

شهرستان هشترود با حدود 70 هزار نفر جمعیت در 120 کیلومتری جنوب شرقی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید