42 فقره مجوز پرورش انواع آبزیان در زنجان صادر شد

سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

42 فقره مجوز پرورش انواع آبزیان در زنجان صادر شد
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان از صدور 42 فقره مجوز پرورش انواع آبزیان در این استان خبر داد.
محمود صیاد بورانی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 42 فقره مجوز با ظرفیت اسمی 290 تن پرورش انواع آبزیان در استان زنجان صادر شده است.
وی یکی از اهداف شیلات و آبزیان را، آگاهی دادن به علاقه مندان آبزی پروری به منظور استفاده بهینه از منابع آبی در جهت تامین پروتئین مفید و با ارزش تغذیه ای بالا، ایجاد اشتغال پایدار، ارتقا در آمد سرانه خانواده های فعال در آبزی پروری و افزایش صادرات غیر نفتی ذکر کرد
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: برای تحقق این اهداف، فعالیت های گسترده ای در این استان انجام شده است.

صیاد بورانی یادآورشد: بروکراسی اداری صدور انواع پروانه های بهره برداری کاهش یافته و تهیه طرح های توجیهی به صورت تیپ توسط کارشناسان شیلات استان زنجان، رایگان در اختیار متقاضی قرار می گیرد تا مجوز فعالیت در اسرع وقت صادر شود.

وی ادامه داد: کلاس های آموزشی آشنایی با تکثیر و پرورش آبزیان تولیدی این استان نیز به صورت مستمر برای علاقه مندان به این حرفه برگزار می شود.

صیادبورانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هم اکنون بسیاری از چاه های کشاورزی برای آبیاری اراضی و به صورت تک منظوره استفاده می شوند، می توان با احداث استخرهای دو منظوره کشاورزی در کنار این منابع اقدام به پرورش ماهی کرد.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: در این روش، علاوه بر تولید ماهی در فصل کشاورزی و غنی سازی آب با مواد محلول فسفاته و نیتراته، درآمد بهره برداران این بخش افزایش یافته و می توان در صادرات محصول به کشورهای علاقه مند، برنامه ریزی جدی تری را دنبال کرد.

صیاد بورانی در خصوص غنی سازی آب با مواد محلول فسفاته و نیتراته افزود: اسیدهای آمینه از نیتروژن و فسفرتشکیل شده و این عناصراز اجزای اصلی پروتیین ها بوده، بعد از مصرف غذا توسط ماهی بخشی ازاین مواد به عنوان فضولات به اراضی کشاورزی ومحیط پیرامون هدایت می شوند.

وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده، به ازای هر تن ماهی تولیدی 300 کیلوگرم در مصرف کودهای شیمیایی صرفه جویی می شود و علاوه بر آن کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی برخوردار از این پساب به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

صیاد بورانی اظهاکرد: طی سال گذشته 53 فقره مجوز پرورش انواع آبزیان در استان زنجان، با ظرفیت اسمی 585 تن تولید در این استان صادر شده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: با توجه به اینکه آبزی پروری یکی از فعالیت های اقتصادی بخش کشاورزی است، در راستای توسعه و پرورش موفقیت آمیز انواع آبزیان کلاس های ترویجی برای علاقه مندان برگزار شده است.

صیادبورانی افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری تعداد صدور مجوز پرورش انواع آبزیان در این استان به دو برابر افزایش یابد.
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید