بقای آبزیان و رونق صید در آبهای ساحلی گیلان در گرو همکاری مردم است

شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

بقای آبزیان و رونق صید در آبهای ساحلی گیلان در گرو همکاری مردم است
فرمانده یگان حفاظت شیلات گیلان گفت : بقای آبزیان و رونق صید در آبهای ساحلی استان در گرو همکاری مردم است .
فصل صید از آبهای ساحلی عموما در غرب گیلان بدلیل سرمای آب ، از نخستین روزهای مهر و در سایر نقاط استان فعالیت پره ها و صیادان مجاز از نیمه مهرماه بطور رسمی آغاز می شود .
یگان حفاظت شیلات استان گیلان برای صیانت از ذخایر آبزیان بعنوان انفال متعلق به عموم مردم و نیز استیفای حقوق صیادان مجاز ، همواره برنامه ها و گشتهای متعددی را در دستور کار دارد
فرمانده یگان حفاظت شیلات گیلان در آستانه شروع فصل صید در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا عموم ساحل نشینان و صیادان مجاز را دعوت کرد تا برای حفاظت از آبزیان و بقای آنان و برخورداری از فصل صیدی ایمن و پر رونق با ماموران یگان حفاظت شیلات گیلان همکاری نزدیک داشته باشند .

سرهنگ 'حسن شفقی' در مورد برنامه های پیش بینی شده برای فصل صید پیش رو گفت : در فصل صید 93-94 با توجه به تجارب سنواتی ، پیشگیری و نیز برخورد قاطع با صید غیر مجاز در دستور کار یگان حفاظت شیلات قرار دارد .

وی اجرای گشتهای مشترک دریایی و ساحلی برای جلوگیری از صید غیر مجاز با همکاری نیروهای مرزبانی و دریابی در محدوده تعیین شده هر پایگاه را از جمله برنامه های مستمر یگان اعلام کرد .

وی افزود : در عین حال برای استفاده و هم افزایی ظرفیت نیروهای حفاظتی اجرای گشتهای مشترک دریایی و ساحلی بین پایگاههای هم جوار در حوزه کاری هر پایگاه نیز پیش بینی شده است .

فرمانده یگان حفاظت شیلات در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه مقابله با شناورهای غیر مجاز اظهار کرد : یکی از وظایف ما بعنوان ضابط قضایی شناسایی و مستند سازی شناورهای صیادی غیر مجاز در مناطق مختلف و معرفی آنها به مقام های قضایی شهرستانهای ساحلی است .

شفقی تصریح کرد : همچنین از تردد و توقف قایقهای بالای 48 قوه اسب بخار فاقد مجوز و هویت که اقدام به صید غیر مجاز و قاچاق کالا می کنند ، در طول نوار ساحلی استان گیلان ، جلوگیری خواهد شد .

وی همچنین جمع آوری آلات و اداوت صید غیر مجاز و پاکسازی حریم و اطراف شرکتهای تعاونی صیادی پره را از دیگر برنامه های یگان در آستانه فصل صید عنوان و خاطرنشان کرد : از مسوولان تمام شرکتهای تعاونی پره می خواهیم اجازه صید به متخلفان را در حریم و اطراف پره ها ندهند و در صورت بروز هرگونه مشکل مراتب را به سرعت به پایگاههای یگان در محدوده خود اطلاع دهند .

فرمانده یگان شیلات استان گیلان در خصوص متخلفان سابقه دار به ایرنا گفت : یقینا برای آن دسته از افرادی که برای چندمین بار مرتکب تخلف صید غیر مجاز می شوند ، مجازات شدید تری اعمال خواهد شد .

* دستگیری 174 صیاد غیرقانونی

شفقی در پاسخ به کشفیات یگان حفاظت شیلات استان گیلان در شش ماهه نخست امسال گفت : کلیه کشفیات با انجام بیش از 22 هزار نفر ساعت گشت دریایی و قریب 30 هزار نفر ساعت گشت ساحلی انجام شده که به دستگیری 174 نفر انجامید .

وی افزود : یکصد و 23 فروند قایق موتوری و پارویی ، 12 دستگاه 'جی پی اس '، 18 دستگاه پره صیادی ، 115 هزار و 295 رشته دام استخوانی و هشت هزار و 52 رشته دام غضروفی ، از جمله کشفیات یگان در نیمه نخست امسال بود .

فرمانده یگان حفاظت شیلات گیلان همچنین از کشف و ضبط 664 دستگاه 'لاکش' ، شش هزار و 999 شاخه لنگر و 18 دستگاه ' ماشک' خبر داد و افزود : در این مدت یکهزار و 296 عدد ماهی غضروفی نارس نیز کشف شد .

وی در انتهای این گفت و گو با تاکید بر اینکه منابع آبزیان به منزله انفال و متعلق به عموم امروز بعنوان ودیعه به ما سپرده شده است از همکاری فرمانداران شهرهای ساحلی گیلان ، بخشداران ، شوراها و نیز فرماندهان مرزبانی و انتظامی و نظامی نوار ساحلی و مسوولان قضایی قدردانی و تاکید کرد موفقیت کامل یگان حفاظت شیلات در پیشگیری و کشف جرم مرهون حمایت همه جانبه مستمر و فرابخشی تمام گروه های ذیربط است .

نوار ساحلی استان گیلان حدود 220 کیلومتر است و شهرهای بندر انزلی ، آستارا ، رودسر از جمله مهمترین شهرهای این گستره ساحلی محسوب می شوند
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید