پيشنهاد دکتر روحاني درباره تدوين رژيم حقوقي خزر

سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

پيشنهاد دکتر روحاني درباره تدوين رژيم حقوقي خزر
در اجلاس سران کشورهاي ساحلي خزر مطرح شد؛
رييس جمهوري طي سخناني در چهارمين اجلاس سران کشورهاي ساحلي خزر تاکيد کرد که نظام حقوقي جامع و پايدار خزر بايد براساس اصول و موازين «حقوق بين‌الملل»، «منصفانه بودن نتايج تحديد حدود» و انحصارِ «حاکميت»، «حقوق حاکمه» و «صلاحيت» پنج کشور ساحلي خزر ترسيم شود. او خطاب به روساي جمهور کشورهاي ساحلي درياي خزر گفت: اين نشست نه تنها فرصت مغتنمي را براي هم فكري بيشتر فراهم مي‌سازد، بلکه به عنوان ابتکاري سازنده مي‌تواند اين دريا را به نمادِ همبستگي، دوستي و حسن هم جواري تبديل نمايد.
رئيس جمهور در آغاز گفت: مايلم خرسندي خود را از برگزاري شايسته چهارمين اجلاس سران کشورهاي ساحلي درياي خزر ابراز دارم و اين رخداد مهم را به همه شادباش بگويم. همچنين از همتاي ارجمند، جناب آقاي پوتين، براي ميزباني و ساماندهي اين گردهمايي در شهر زيباي استراخان، صميمانه سپاسگزارم. ديدار مجدد با شما عالي‌جنابان، به عنوان رهبران و رؤساي جمهور کشورهاي ساحلي درياي خزر، نه تنها فرصت مغتنمي را براي هم‌فکري بيشتر فراهم مي‌سازد، بلکه به عنوان ابتکاري سازنده مي‌تواند اين دريا را به نمادِ همبستگي، دوستي، و حسن هم‌جواري تبديل نمايد.وي افزود: امروز و در اين گردهمايي، مسئوليت بسيار بزرگي را بر دوش خود احساس مي‌کنيم؛ زيرا درخصوص درياي خزر، يعني اين سرمايه مشترک، کانون پيوند و دوستي، و منشأ معيشت ميليون‌ها انسان، نه تنها خود را در برابر نسل کنوني، بلکه در برابر آيندگان نيز مسئول مي‌دانيم. واين مي‌طلبد که با برنامه‌ريزي هوشمندانه، همان‌گونه که پيشينيان، اين موهبت خدادادي را براي ما به ارث گذاشتند؛ ما نيز بتوانيم خزر را توسعه يافته و ايمن، به فرزندان خود اهدا کنيم. وظيفه مشترک ما در اينجا، درکنار رايزني براي نزديکي مواضع در رژيم حقوقي و تحديد حدود و دستيابي به همکاري‌هاي بازرگاني و اقتصادي، ايجاب مي‌کند تا درياي خزر، به عنوان کانوني که ما را با وجود زبان ها، مليت‌ها و ديدگاه‌هاي مختلف، پيرامون خود جمع کرده است، مورد توجه ويژه قرار گيرد.
دکتر حسن روحاني در ادامه سخنان خود گفت: دراين راستا، مايلم بر دو نکته مهم تاکيد نمايم: اول اينکه تبديل درياي خزر به نمادي از توسعه و همکاري، و مرکزي براي دوستي و پيشرفت، از بزرگترين اقداماتي خواهد بود که اين نعمت الهي را براي نسل‌هاي بعدي ما حفظ کرده، و زمينه را براي ايجاد رفاه و توسعه در سواحل اين دريا به عنوان يکي از پيشرفته ترين و باشکوه ترين سواحل دنيا، با جاذبه‌هاي فراوان و منحصربه فرد گردشگري، کشتيراني تجاري و تفريحي، ماهيگيري و شيلات، و بخصوص سرمايه گذاريهاي مشترک آماده مي‌سازد. براي اين منظور، ضرورت مي‌يابد کشورهاي ساحلي به همکاري جمعي و سرمايه گذاري مشترک روي آورند؛ و بجاي اقدامات انفرادي، فعاليت‌هاي جمعي را مبناي اقدامات خود قرار داده و بپذيرند که تعاملات جمعي، بهره وري بيشتري را در اختيار همگان قرار خواهد داد. تحقق اين مهم، مستلزم آن است که در حوزه‌هاي گوناگون، نفع مشترک را تعريف کنيم، نهاد مشترک را سازماندهي کنيم، و با سرمايه گذاري مشترک، پيشرفت کار را سامان دهيم.
رئيس جمهور در بيان موضوع دوم نيز گفت: مسئله امنيت و همکاريهاي جمعي در برقراري آرامش و ثبات در منطقه درياي خزر، بايد همواره مد نظر بوده و ما در برقراري اين امر با هم همکاري کنيم. لذا مناسب است علاوه بر همکاري کشورهاي ساحلي اين دريا در برقراري امنيت جمعي، اجازه ندهيم دريا و سواحل آن که اهميت ويژه اي براي کشورهاي ساحلي دارد، محل ترکتازي افراط گري و تروريسم، مواد مخدر، و جنايات سازمان يافته شود. ما نبايد اجازه دهيم امنيت اين دريا و سواحل آن به متغيرهايي غير از منافع جمعي و مشترک کشورهاي ساحل آن وابسته گردد، و رفاه و سلامت و آرامش خاطر مردم آن تحت تاثير اين متغيرها قرار گيرد.
روحاني همچنين گفت: بنابراين پيشنهاد مي‌کنم در اين خصوص دست به دست هم داده و اين دريا را «درياي صلح و توسعه» بخوانيم؛ و بکوشيم تا در زمان مشخص و از طريق رايزني‌هاي فشرده، مقدمات اوليه آن را فراهم نماييم. آنگاه مي‌توانيم با اتکا بر اشتراکات فرهنگي کهن مان، و با تمسک به پيشينه تاريخي ِدوستي ِملت هايمان، گامهاي بلندي براي رفاه و توسعه و ثبات مردم ِسواحل زيباي خزر فراهم آوريم
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

دیدگاه خود را بیان کنید