در حوزه جنوبی دریای خزر 14 گونه وزیر گونه ماهی بهره برداری می شود

چهار‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

در حوزه جنوبی دریای خزر 14 گونه وزیر گونه ماهی بهره برداری می شود
مدیرکل شیلات استان مازندران با بیان این که دریای خزر با اکولوژی خاص، بزرگترین دریاچه شور جهان است گفت: در حوزه جنوبی این دریا جمعا 14 گونه و زیرگونه از ماهیان استخوانی مورد بهره برداری اقتصادی قرار می گیرد.
حسن حبیب نژاد در جلسه کارگروه شیلاتی شورای حفظ حقوق بیت المال دریای خزر را یکی از کانون های اقتصادی مهم استان برشمرد که بیش از چهار هزار نفر از ساحل نشینان آن از طریق صید ماهی از این دریا امرار معاش می کنند.
وی حیات آبزیان دریا را به شرایط محیطی مناسب رودخانه وابسته دانست و با اشاره به این که حدود 95 درصد آبزیان این دریا برای تخم ریزی به رودخانه ها مهاجرت می نمایند، فراهم نمودن شرایط تکثیرطبیعی ماهی در رودخانه ها را یکی از اهداف مهم این نشست دانست و تصریح کرد: در سالهای اخیر به دلایل مختلف شرایط برای تکثیر ماهیان در رودخانه ها ناامن گشته که همه دستگاههای مرتبط باید با تشریک مساعی، رودخانه ها را برای تخم ریزی ماهیان مهیا نمایند.
حبیب نژاداظهارداشت: در امر تکثیر طبیعی ماهی بیش از 4 میلیون قطعه ماهی سفید به رودخانه های استان رهاسازی شده ودریک سال آینده حدود هشت ونیم میلیارد تومان درآمدزایی برای مازندران خواهدداشت .

و افزود: ارزش افزوده این روش بسیار بالا است وحفظ ژنتیکی دررودخانه ها انجام می شود و همچنین آسیبهای روش نیمه مصنوعی به طبیعت رودخانه های ما وارد نمی شود.

حبیب نژاد گفت: در روش طبیعی بچه ماهی مقاوم تری تولید و در نتیجه توسعه پایدار صید و صیادی محقق خواهد شد.

مدیر کل شیلات مازندران در پایان پیشنهاد نمود تا در فصل تخم ریزی برداشت های شن وماسه دررود خانه ها تعطیل گردد و در این راستا مساعدت رسانه های استان را برای فرهنگ سازی لازم و ضروری برشمرد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید