سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش شیلات با حمایت مسئولان قابل انجام است

دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۲ بازدید

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش شیلات با حمایت مسئولان قابل انجام است
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش شیلات و آبزی‌پروری استان با حمایت بیشتر مسئولان به راحتی قابل انجام است
حسن اکبری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هم‌زمان با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال جاری، برخی از موضوعات مطروحه شیلات کشور از قبیل توسعه پرورش ماهی در قفس، ورود گونه‌های جدید، اصلاح ژنتیک و... که در سالیان اخیر مرتباً صحبت آن توسط متولیان وقت شیلات کشور و تحقیقات مطرح شده است در استان مرکزی به مرحله اجرا و عمل درآمده تا انجام آن بتواند موضوع اقتصاد مقاومتی در بخش شیلات را برای رسیدن به اهداف مد نظر با تکیه بر عوامل درونی و حمایت مسئولین به منظور رسیدن به توسعه کیفی بخش آبزی پروری محقق کند.
وی با اشاره به پیگیری اصلاح آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در این رابطه تصریح کرد: به منظور تسهیل در شناسنامه‌دار کردن واحدهای تولیدی و نظارت بر ساخت و ساز و تولید در این واحدها باید بازنگری مثبتی در آئین‌نامه‌های صدور مجوز واحدهای آبزی‌پروری مانند تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، سرد آبی و برخی دیگر از گونه‌های جدید به عمل آید و ضوابط و قوانین به گونه‌ای اصلاح شود که هم اثرات زیست محیطی و بهداشتی آن مد نظر قرار گیرد و هم امکان تولید با حداقل شرایط فراهم شود.

به گفته وی اصلاح موضوع فواصل واحدهای دامداری با پرورش آبزیان و پرورش آبزیان با سکونت‌گاه‌ها از جمله مواردی است که پیگیری آن در مدیریت شیلات سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی در حال انجام است.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تاکید کرد: همزمان‌سازی دوره پرورش ماهی با فصل کشاورزی در منابع آب‌های زیرزمینی از دیگر سیاست‌های این مدیریت است.

وی ادامه داد: در مناطقی که آبزی‌پروری با استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی مثل چاه و به صورت دو منظوره در کنار کار کشاورزی انجام می‌شود به منظور جلوگیری از هدر رفت آب در خارج از فصل کشاورزی، مدیریت تولید در این‌گونه واحدها به گونه‌ای در دستور کار شیلات قرار گرفته است که با رعایت وزن اولیه رهاسازی و تراکم تولید در واحد حجم و شروع زمان آبزی‌پروری با شروع فصل کشاورزی، می‌توان حداکثر بهره‌وری از امکانات و منابع موجود را به عمل آورد.

اکبری پیگیری ورود گونه‌های جدید و سریع‌الرشد را از برنامه‌های در دست اقدام عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به برخی محدودیت‌ها در منابع آبی و غذایی و همچنین تنوع اقلیم در مناطق مختلف استان، ضروری است تا از گونه‌های جدید به منظور اصلاح الگوی کشت و جایگزین کردن با گونه‌های فعلی که از حساسیت و توقع بالایی برخوردارند استفاده و تنوع محصولات پرورشی آبزیان را افزایش داد، بدین منظور پیگیری ورود گونه‌هایی از آبزیان به استان که از ویژگی‌هایی مثل تراکم پذیری بیشتر، طول دوره رشد کوتاه‌تر، مقاومت بالا در برابر استرس و بیماری‌ها و... برخوردارند، ‌مثل ماهیان خاویاری و تیلاپیا انجام شده و اقدامات مفیدی در این زمینه صورت گرفته است.

وی با اشاره به جذب سرمایه‌گذار علاقمند به انجام فعالیت‌های شیلاتی ادامه داد: معرفی پتانسیل‌های بالقوه آبزی‌پروری و صنایع وابسته که بر اساس مطالعات دقیق و کامل احیاء شده از طریق رسانه‌ها، برگزاری همایش‌ها و سایر موارد برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظور ایجاد، بالا بردن سرانه مصرف، میزان تولید پروتئین و گوشت سفید، یکی دیگر از اهداف و اولویت‌های شیلات است که اقدامات مناسبی نیز برای توسعه و تکمیل واحدهای آبزی‌پروری و ساخت کارخانجات مربوط به کنسرو ماهی، بسته بندی و صنایع وابسته صورت گرفته است.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی همچنین پیرامون توسعه و حمایت از مشاغل خانگی بخش شیلات بیان کرد: مشاغل خانگی به دلیل استفاده از حداقل امکانات و نیروهای انسانی و استقرار واحدهای کوچک تولیدی در کنار محل سکونت می‌تواند از مزیت‌های ویژه‌ای برخوردار باشد و افرادی را که امکان حضور در عرصه فعالیت‌های گسترده تولیدی ندارند، به عرصه تولید و اشتغال وارد کند به گونه‌ای که بتواند به درآمد خانواده کمک شایانی کرده و در خودکفایی قدم مؤثری برداشته شود.

وی اظهار داشت: اما در این زمینه لازم است تا توجه ویژه‌ای به نحوه عرضه و بازاریابی این محصولات صورت گیرد و فعالیت‌هایی از قبیل فعالیت تکثیر و پرورش ماهی زینتی در منازل مسکونی مد نظر قرار گیرد.

اکبری گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی به منظور تحقق اهداف و برنامه‌های تولیدی ضروری است تا بهره‌وری بهینه از امکانات موجود صورت گرفته و توسعه عمودی در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با استفاده از ادوات و تجهیزات ویژه آبزی‌پروری و به کارگیری روش‌های نوین، واحدهای آبزی‌پروری موجود را مکانیزه کرده و میزان تولید در واحد حجم را با رعایت ضوابط زیست محیطی مربوطه افزایش داد.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی توسعه سیستم‌های نوین پرورش ماهی را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: با توجه به محدودیت منابع آبی و پیامدهای تولید آبزیان با استفاده از آب‌های سطحی و زیرزمینی، بهره‌برداری از آب‌های موجود در دریاچه‌های مربوط به سدهای غیر قابل شرب مثل سد هندودر و سد ورامه برای احداث و استقرار قفس و پرورش ماهی در این نوع سیستم از پتانسیل‌هایی است که باید به آن توجه کرد تا امکان فعالیت آبزی پروری را در آنها فراهم کرد.

اکبری با اشاره به اصلاح ژنتیک نیز گفت: یادآوری به منظور به کارگیری از روش‌های مختلف علم ژنتیک در خالص سازی مولدین و بچه ماهیان پرورشی، به‌گزینی گونه‌های سریع‌الرشد و یا تک جنس کردن گونه‌های پرورشی و عقیم سازی نسل‌های بعدی به متولیان امر در کشور که می‌تواند کمک مؤثری در بهره‌مندی از مزایای این بخش در امر تولید و کمک به هزینه‌های تولید و بالا بردن توجیه اقتصادی داشته باشد، امری است ضروری تا بخش تحقیقات با ارتباط تنگاتنگ با بخش اجرا و انجام تحقیقات طبق نیاز و خواسته تولید کنندگان کمک مؤثری به حل مشکلات و به روز کردن شرایط تولید داشته باشد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه پرورش ماهیان خاویاری ادامه داد: با توجه به وجود برخی ویژگی‌های منحصر به فرد در خانواده ماهیان خاویاری و وجود پنج گونه داخلی در کشور این گونه در دستور کار تکثیر و پرورش استان در مناطقی که دارای منابع و شرایط مناسب می‌باشند، قرار گرفته است.

به گفته وی لزوم رعایت مجموعه قوانین واردات، نگهداری، صادرات و... از مواردی است که باید به دلیل اینکه گونه‌های خاویاری در معرض خطر انقراض می‌باشند، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: نظارت بر تولید واحدهای آبزی پروری از لحاظ رعایت مسایل بهداشتی، قرنطینه‌ای، درمان و صید با همکاری اداره کل دامپزشکی و انجام اقداماتی از قبیل احداث کلینیک تخصصی آبزیان و برگزاری کلاس‌های تخصصی آموزشی ضمن خدمت توسط دامپزشکی در حمایت از تولید و توسعه پایدار این بخش بسیار مؤثر و مفید است که شیلات با انجام تعامل با دستگاه مربوطه سعی بر توسعه پوشش بهداشتی واحدهای آبزی پروری استان دارد.

اکبری افزود: با توجه به احتمال انتقال عوامل بیماری‌زا و برخی پاتوژن‌ها درون مزارع از طریق انتقال بچه ماهی (‌بچه ماهی بیمار و یا خودرو آلوده) که منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای خواهد شد و حتی واحد را تا مرز تعطیلی خواهد رساند، می‌طلبد تا سالن‌های حد واسط تبدیل تخم چشم‌زده به بچه ماهی در حد نیاز برنامه تولید کارگاه‌های پرورشی بزرگ در آن کارگاه‌ها احداث شود تا هم در هزینه تمام شده تولید و هم جلوگیری از انتقال عوامل بیماری‌زای خارجی جلوگیری به عمل آید.
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید