افزایش قیمت ماهی در استان مرکزی به دلیل شیوع بیماری در مزارع آبزی پروری

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

افزایش قیمت ماهی در استان مرکزی به دلیل شیوع بیماری در مزارع آبزی پروری
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی دلیل افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت ماهی در استان را شیوع بیماری در مزارع آبزی پروری استان های صادرکننده ماهی اعلام کرد.
حسن اکبری با اشاره به گسترش بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی (V.H.S)در مزارع آبزی پروری برخی استان ها، گفت: این بیماری هیچگونه درمانی ندارد و تنها راه کار موثر برای مقابله با آن پیشگیری است، اما متاسفانه در سال گذشته «سپتی سمی» در مزارع آبزی پروی استان هایی چون کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، همدان، لرستان شیوع پیدا کرد و تلفات سنگینی را به فعالان پرورش ماهی وارد کرد.
وی بیان کرد: از آنجا که بخش عمده ای از ماهی مورد نیاز استان مرکزی توسط واردات ماهی از استان های نام برده تامین می شده ، وقوع این خسارات موجب کاهش واردات و افزایش قیمت ماهی شده تا جایی که قیمت ماهی قزل آلا از 10 هزار و 500 به 14 هزار و 500 تومان رسیده است.
مدیر امور شیلات ادامه داد: البته در استان مرکزی با همکاری موثری که بین شیلات و سازمان دامپزشکی صورت گرفت، پیشگیری های لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری به عمل آمد و به تولید داخلی استان ضربه ای وارد نشد، اما با کاهش واردات ماهی و در نتیجه کاهش رقابت در بازار، قیمت تمام شده ماهی افزایش یافت.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی گفت: در سال های گذشته خریدار با قیمت تمام شده هفت هزار و پانصد تومان ماهی را از آبزی پرور خریداری می کرد و با قیمت حدود 10 هزار و 500 تومان به دست مصرف کننده می رسید، اما با گسترش بیماری سپتی سمی و کاهش رقابت در بازار، قیمت سر استخر به حدود 11 هزار تومان رسیده و با قیمت 14 هزار و 500 تومان به دست مصرف کننده می رسد.

وی اضافه کرد: این روند سود تولیدکننده بومی استان را افزایش داده اما مصرف کننده باید هزینه بیشتری بپردازد.

سرانه مصرف ماهی در استان مرکزی هفت کیلو گرم است

اکبری در ادامه گفت: سرانه مصرف ماهی در استان مرکزی از 200 گرم در سال 74 به هفت کیلو گرم در سال 92 رسیده و اکنون هشت هزار و 500 تن ماهی در استان مصرف می شود که 2 هزار پ500 تن تولید آبزی پروران استان و 6 هزار تن از سایر استان های کشور وارد می شود.

وی افزود: طبق برنامه پیش بینی می کنیم که تولید داخلی استان امسال به 2 هزار و 700 تن برسد.
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید