اهمیت صادرات شیلات به روسیه

چهار‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

اهمیت صادرات شیلات به روسیه
قائم مقام وزیر جهادکشاورزی گفت : مهمترین محصول غذایی که ایران می تواند به روسیه صادر کند، شیلات است
حسن یونس سینکی در همایش کاربردی ایران و روسیه با اشاره به اهمیت صادرات محصولات شیلات به روسیه تاکید کرد : در حال حاضر مهمترین محصولی که ایران می تواند به عنوان مزیت در بخش کشاورزی به روسیه صادر کند شامل محصولات شیلاتی اعم از ماهی، میگو و سپس در کنار آن محصولات لبنی گوشت، تخم مرغ، محصولات کشاورزی، خشکبار و حبوبات است
وی افزود: بازار روسیه یک بازار پیچیده است که اتفاقات اخیر در این کشور، بازار یادشده را پیچیده تر کرده است. سینکی با ذکر این نکته که روسیه بزرگترین مصرف کننده اتحادیه اروپا به شمار می رود، تصریح کرد: هم اکنون این کشور واردات مواد غذایی از اروپا را ممنوع کرده که این موضوع حجم سنگینی از خسارات را به بازار اروپا تحمیل کرده که این امر موقعیت جدیدی برای گسترش روابط تجاری بین ایران و روسیه به وجود آورده است.

او درباره عمده محصولات ممنوع شده وارداتی از مبادی کشورهای اروپایی به روسیه نیز گفت: گوشت قرمز، مرغ و ماهی ، میگو، خرچنگ، انواع محصولات لبنی، سبزیجات و خشکبار عمده محصولاتی بودند که از اروپا به روسیه صادر می شد اما اکنون واردات این محصولات از اروپا به روسیه ممنوع شده است. سینکی همچنین با اشاره به موقعیت منطقه ای دو کشور و قرار گرفتن ایران در کریدور شمال جنوب، اظهار داشت: اگر بتوانیم موانع بر سر راه صادرات را برداریم ظرفیت خوبی برای کشور ایجاد خواهد شد.

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: در این خصوص باید به نکات مهمی توجه کرد که یکی از آنها رفع مشکلات مربوط به ضوابط بهداشتی جهت صادرات محصولات دامی و شیلاتی است تا نظر طرف روسی از جانب سازمان جهان پزشکی ایران جلب و انعکاس توافقنامه بهداشتی، قرنطینه ای بین طرفین برای محصولات دامی به روسیه تدوین شود. او همچنین به واردات برخی کالاهای اساسی از روسیه اشاره کرد و اضافه کرد : از طرف دیگر می توان در مقابل، کالاهای اساسی مورد نیاز خود نظیر گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا و الوار را از روسیه وارد کنیم.
منبع : ایسکانیوز

دیدگاه خود را بیان کنید