عملکرد مزارع غیر مجاز پرورش ماهی در اراضی ملی بررسی می شود

چهار‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

عملکرد مزارع غیر مجاز پرورش ماهی در اراضی ملی بررسی می شود
معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار خوزستان گفت: پیشنهاد بررسی معضل حوضچه ها و مزارع غیر مجاز پرورش ماهی در اراضی ملی حاشیه رودخانه گرگر در شورای تامین استان ارایه می شود
احمد سیاحی در نشست ساماندهی زه آب های پرورش ماهی حاشیه رودخانه گرگر که در استانداری خوزستان برگزار شد گفت:در جلسه آتی شواری حفاظت کیفی کارون پیشنهاد بررسی وضعیت واحدهای غیر مجاز پرورش ماهی حاشیه رودخانه گرگر که در اراضی ملی ساخته شده به استاندار خوزستان ارایه می شود .
وی با اشاره به اینکه در حاشیه رودخانه گرگر سه نوع واحد پروش ماهی وجود دارد گفت: نوع اول پروش ماهی هایی است که مجوز فعالیت را دارند اما زه آب های این واحد ها به رودخانه گرگر وارد می شود که این واحدها حاضر به اجرای طرح ساماندهی زه آب های مزارع هستند
معاون استاندار خوزستان گفت: نوع دوم ،واحدهایی است که زمین ها به مالک تعلق دارد اما در گذشته کاربری کشاورزی داشته و مجوز تخصیص آب دارند اما مجوز های لازم برای تغییر کاربری زمین به پرورش ماهی را دریافت نگرده اند و پساب های این واحد ها نیز به رودخانه گرگر وارد می شود.

سیاحی افزود: سومین گروه نیز واحدهایی است که در اراضی ملی ساخته شده و افراد بدون مجوز این راضی را تصرف کرده اند .

وی با اشاره به اینکه زه آب های واحدهای پرورش ماهی در حاشیه رودخانه گرگر به مدیریت نیاز دارد گفت: این عزم در استان وجود دارد که از ورود زه آب های بیش از یک هزار و 500واحد مجاز و یک هزار واحد غیر مجاز پرورش ماهی در حاشیه رودخانه گرگر جلوگیری شود.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان افزود: در سال های گذشته در زمینه مسایل زیست محیطی غفلت کرده ایم اما اکنون زمان آن است تا این مشکلات حل شود.

وی با اشاره به شوری آب رودخانه گرگر گفت: این رودخانه یکی از شاخه های رودخانه کارون است و از زمان افزایش شوری آب این رودخانه که به کارون وارد می شود تاکنون تولیدات کشاورزی استان کاهش بسیاری داشته است.

سیاحی گفت: این مسیله بر مهاجرت روستاییان نیز تاثیر بسیاری داشته است به گونه ای که میزان مهاجرت روستاییان خصوصاً به حاشیه شهر اهواز 29 درصد افزایش یافته است.

در این جلسه مدیر کل شیلات استان خوزستان با اشاره به اینکه در خوزستان پرورش ماهی حرفه ای اقتصادی است گفت: در حال حاضر تعداد واحدهای غیر مجاز پرورش ماهی در تمامی نقاط استان در حال افزایش است .

رحیم مغینمی افزود:در مطالعات ساماندهی زه آب های واحدهای پرورش ماهی حوضه رودخانه گرگر ذکر شده که حتی یک قطره زه آب هم نباید وارد رودخانه گرگر شود که همین مسئله موجب شد این مطالعات تاکنون به نتیجه نرسد.

وی گفت: در جلسه قبل ساماندهی زه آب های واحدهای پرورش ماهی مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد که برای پروش دهنده های غیر مجاز در شاخه گرگر مجوز تخصیص آب داده نمی شود .

مدیر کل شیلات استان خوزستان بیان کرد: در حال حاضر 2 هزارو 500هکتار واحد پرورش ماهی در حاشیه گرگر وجود دارد که یک هزارهکتار از این واحد ها غیر مجاز است.

مغینمی گفت: برای حل مشکل واحدهای غیر مجاز پرورش آبزیان در شاخه گرگر دو راه وجود دارد که یا باید این واحدهای غیر مجاز تعطیل شود که عملا این کار انجام شدنی نیست و یا اینکه مجور های لازم برای فعالیت به این واحد ها داده شود.
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید