شیلات مهمترین محور توسعه هرمزگان

سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۰ بازدید

مشارکت ذینفعان در اجرای برنامه مدیریت جامع تالاب قره قشلاق
مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه جامع مدیریت حوضه آبریز تالاب قره قشلاق در آذربایجان شرقی با مشارکت تمام ذینفعان دولتی و غیردولتی در حال اجرا است
محسن سلیمانی روزبهانی افزود: فعالسازی ساختارها و ساز و کارهای اجرایی کارآمد و بین بخشی محلی یکی از راهبردهای سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت، مدیریت و بهره برداری خردمندانه از تالاب های کشور است.
وی با اشاره به برگزاری دومین جلسه کمیته مدیریت محلی تالاب قره قشلاق اظهار کرد: پس از تدوین مشارکتی برنامه مدیریت تالاب قره قشلاق، شکل گیری کمیته مدیریت محلی با حضور ذینفعان کلیدی دولتی و غیر دولتی این تالاب مطابق ساختارهای پیش بینی شده، مهمترین گام برای اجرایی شدن این برنامه است
سلیمانی ادامه داد: فرماندار آذربایجان شرقی و اداره محیط زیست شهرستان بنایه به ترتیب ریاست و دبیری کمیته مدیریت محلی را بر عهده دارند و نمایندگان دستگاه های دولتی ذیربط و جوامع محلی حاشیه تالاب از دیگر اعضای این کمیته به شمار می روند.

مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اتخاذ رویکرد زیست بومی در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه های مدیریت جامع برخی از تالاب های کشور با مشارکت تمام ذینفعان تدوین و آماده شده است و برنامه مدیریت جامع تالاب قره قشلاق (به عنوان یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه) یکی از همین برنامه ها است که در حال حاضر روند اجرایی را می گذراند.

سلیمانی تصریح کرد: شهرستان بناب از استان آذربایجان شرقی و شهرستان های ملکان و میاندوآب از آذربایجان غربی ذینفعان تالاب قره قشلاق را تشکیل می دهند که در این جلسه نماینده دستگاه های اجرایی هر سه شهرستان حضور فعالی داشتند.

در این جلسه که بررسی اقدامات اولویت دار برنامه مدیریت در دستور کار آن قرار داشت اعضا ضمن ارایه گزارش از دستگاه های خود در زمینه فعالیت های مرتبط با تالاب قره قشلاق، درخواست شد تا دستگاه های عهده دار طرح های خود برای اجرایی کردن برنامه مدیریت را مطرح کنند.

تالاب قره قشلاق در استان آذربایجان شرقی واقع است. تالاب قره قشلاق بناب به دلیل زیبایی وتنوع گونه های جانوری وگیاهی به عروس تالاب های شمال غرب کشور شهرت یافته است. جاذبه های طبیعی بکرو دست نخورده و تنوع گونه های گیاهی، جانوری شامل آبزیان، پرندگان مهاجر و گرازهای پا کوتاه ازجمله ویژگی های شناسنامه ای تالاب قره قشلاق هستند که جایگاه این زیست بوم را در بین میراث زیستی کشور تحکیم کرده اند.

این تالاب که یکی از تالاب ‏های شاخص شمال غرب کشور در زمینه حفظ گونه ‏ های جانوری است از سال ۱۳۶۴ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است. وجود ۱۸۵ گونه پرنده بومی و مهاجر، پستانداران متعدد، گونه ‏های متنوع و نادر گیاهی و آبزی تالاب قره ‏قشلاق نشان ‏دهنده غنای این زیستگاه به عنوان یکی از ذخیره ‏گاههای اصلی و طبیعی است
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید