رهاسازی سالانه 150 میلیون بچه‌ماهی در دریای گیلان

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۹ بازدید

رهاسازی سالانه 150 میلیون بچه‌ماهی در دریای گیلان
مدیرکل شیلات گیلان گفت: سالانه 150 میلیون قطعه بچه‌ماهی در دریای حوزه گیلان رهاسازی می‌شود.
اسحاق شعبانی در انزلی با اشاره به توسعه و گسترش آبزی‌پروری شیلات اظهار کرد: بازسازی ذخایر ماهیان ارزشمند دریای خزر یکی از مهم‌ترین وظایف شیلات است.
وی با بیان اینکه سالانه 150 میلیون قطعه بچه‌ماهی در دریای خزر و رودخانه‌های گیلان رهاسازی می‌شود، تصریح کرد: این امر نشانه توجه شیلات به حفظ ذخایر ماهیان ارزشمند است.
مدیرکل شیلات گیلان پرورش ماهی در قفس را از دیگر اقدام‌های شیلات برای توسعه آبزی‌پروری در گیلان عنوان کرد و افزود: طرح پرورش ماهی در قفس از سال‌ها پیش آغاز شده و اکنون در مجموع 20 قفس در دریای حوزه گیلان مستقر است.

وی با بیان اینکه چهار حلقه قفس پرورش ماهی در انزلی مستقر است، خاطرنشان کرد: هشت قفس نیز در چابکسر استقرار دارد.

شعبانی با اشاره به اینکه سازمان شیلات و جهاد کشاورزی طرح پرورش ماهی در قفس را با حساسیت پیگیری می‌کنند، تصریح کرد: امیدواریم طرح پرورش ماهی در قفس در گیلان توسعه بیشتری پیدا کند.

وی قفس‌ها را برای پرورش ماهیان قزل‌آلا و خاویاری عنوان کرد و متذکر شد: ایجاد اشتغال پایدار، کاهش صید غیرمجاز ماهیان دریای خزر و افزایش تولید پروتئین از جمله مهم‌ترین مزایای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس است.

به گزارش فارس، با نصب قفس در دریا در دو دوره شش ماهه می‌توان 15 هزار تن ماهی برداشت کرد که این مقدار چهار برابر صید سالانه ماهیان استخوانی در دریای خزر حوزه گیلان است.

اکنون در بالغ بر 60 کشور دنیا 130 گونه ماهی و 12 گونه میگو در قفس پرورش داده می‌شود و طرح پرورش ماهی در قفس برای نخستین بار در کشور در سال 72 در آب‌های جنوبی آغاز شد.

طرح پرورش ماهی در قفس برای نخستین بار در حاشیه خزر در بهمن ماه سال 89 با دو قفس در ساحل جفرود گیلان آغاز شد که در این سال‌ها تنها 20 قفس مستقر است.
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید