آلودگی رودخانه مسیر پارک جنگلی کردکوی در گلستان

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۵ بازدید


شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از رادکانا، اخیرا مشاهداتی از ورود گازوئیل ناشی از مرغداری واقع در جنگل به رودخانه منطقه و پراکندگی در سطح آب آن انجام شده است.
برای مردم شهر کردکوی این اتفاق می تواند پس از آلودگی دائمی رودخانه درون شهری (رودخانه غاز محله) که می توانست به یکی از جاذبه های شهری تبدیل گردد، چندان خوشایند نباشد.
باید اشاره نمود که ورود فاضلاب و آلودگی مربوط به کارخانجات به رودخانه¬ها سبب کاهش اکسیژن محلول در آب و در نهایت سبب تخریب زیستگاه و از بین رفتن آبزیان هر چند محدود در داخل این رودخانه می¬گردد.
علاوه بر این آب رودهای جنگلی همواره مورد استفاده بسیاری از پرندگان و سایر جانوران موجود در جنگل قرار می¬گیرد که در صورت شرب توسط این جانوران می¬تواند اثرات جبران ناپذیری بر حیات زیستی این منطقه بگذارد.
همچنین آب این رود به عنوان منبع آب شرب دامها و احشام بوده است که در صورت آلودگی و غیرقابل شرب بودن آب آن، اثرات سوئی را بر معیشت دامداران نیز به همراه خواهد داشت.
علاوه بر این، سالهاست که مردم شهرمان و مسافرین برای گذراندن اوقاتی خوش به پارک جنگلی امام رضا (ع) و دیگر نقاط جنگل می روند و این در حالیست که انتخاب مسیر رودخانه همواره در اولویت گردشگری بوده است.
در واقع می توان گفت اطمینان از عدم وجود هیچگونه کانون آلودگی در مسیر رودخانه، این نقاط را به محل تفرج تبدیل نموده است.
بنابراین آلودگی رودخانه و پدیدار شدن منظره ای نازیبا و زننده، گردشگران را از بهره ی این نعمت خدادادی بی نصیب خواهد نمود.
اگرچه شایان ذکر است که سایر عوامل آلاینده این رودخانه متمرکز نیستند.
عواملی همانند: شستن خودروها در حاشیه رودخانه، ورود سیلاب به آن، عدم جمع آوری زباله توسط تعدادی از مردم پس از سپری نمودن اوقات فراغت و انتقال زباله و یا جاری شدن شیرابه ناشی از آنها به داخل رودخانه و غیره نیز می توانند سبب آلودگی آب این رودخانه گردند، که با در نظر گرفتن قدرت خود پالایی ناچیز و نسبی آب آن می توان میزان اثرات سوء این عوامل را در مقایسه با اثرات ناشی از آلودگی گازوئیل ناچیز بیان کرد.
در نتیجه باید گفت جبران اثرات سوء ورود مواد نفتی و همچنین پساب کارخانه ها با گذر زمان امکان ناپذیر خواهد شد.
در رابطه با مشکل اخیر آلودگی رودخانه، برابر هماهنگی با کارشناس اداره محیط زیست کردکوی، بازدید مشترکی از رودخانه بعمل آمده و پیگیریهای بیشتری توسط اعضای موسسه انجام خواهد شد.
امید است که مسئولین ذیربط پیگیریهای لازم در این رابطه را داشته باشند و توقف ورود آلاینده ها به آب رودخانه جنگلی به زودی انجام گیرد و اقدامات پاکسازی رودخانه آغاز گردد و در نهایت از خسارات جبران ناپذیر آن جلوگیری به عمل آید

دیدگاه خود را بیان کنید