ميگوي ايراني بازار اروپا را قبضه كرد

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۰ بازدید


اقتصاد ایران آنلاین-مهدي دهقان: استان بوشهر به‌علت قرار گرفتن در ساحل استراتژيك خليج‌فارس، صادرات و واردات دريايي، صنعت صيادي، كشاورزي و نخل‌داري از اهميت راهبردي و اقتصادي برخوردار است. اكنون 65 درصد ميگوي كشور در بوشهر توليد مي‌شود كه در سال‌جاري ميگوي پرورشي 48درصد افزايش فروش داشته است. يكي از علت‌هاي افزايش فروش ميگوي بوشهر به دليل نوعي بيماري در ميان ميگوها در اروپا و كاهش فروش اين محصول در بازارجهاني بوده است.

سواحل طولاني بوشهر و موقعيت جغرافيايي و اقليمي خاص آن سبب شده بوشهر بهترين استان براي توليد و پرورش آبزيان به‌ويژه ميگو باشد و اين استان در صنعت پرورش ميگو در ميان ديگر استان‌هاي كشور پيشتاز و شناخته شده است. توليد ميگو در بوشهر تاكنون سير صعودي داشته است به‌طوري كه اولين بار در سال 78 ميزان توليد اين استان از مرز هزار تن گذشت. طبق گفته علي صالح‌پور معاون تكثير و پرورش آبزيان شيلات بوشهر 60 هزار هكتار از اراضي اين استان براي پرورش ميگو مستعد است كه اكنون سه هزار و 100 هكتار آن براي پرورش ميگو استفاده مي‌شود و 4 هزار استخر پرورشي در بوشهر فعال است.


كاهش توليد ميگو در اروپا به خاطر مريضي

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در با بيان اينكه امسال ميزان فروش ميگو در اروپا به دليل مريضي ميگوهاي اروپايي به شدت كاهش داشت، افزود: از سوي ديگر ميزان فروش ايران و تقاضا در بازار جهاني چند برابر شد و شرايط به‌گونه‌اي بود كه ميگو در استخر فروخته مي‌شد. «عباس تابش» با اشاره به اينكه بوشهر ظرفيت تبديل شدن به قطب ميگو را دارد، ادامه داد، براي رسيدن به چنين هدفي بايد زيرساخت‌هاي لازم و حمايت‌هاي مناسب از سوي مسئولان صورت بگيرد و سياست‌هاي تشويقي براي افزايش صادرات به كار گرفته شود.


كاهش هزينه توليد ميگو با تركيبات غذايي جديد

وي تصريح كرد: طي ماه‌هاي اخير نيز پژوهشكده ميگو در بوشهر موفق شد به تركيبات جديد غذايي بدون اتكا به‌واردات غذا و بومي شده دست يابد كه اين امر هزينه توليد ميگو در ايران را به شدت كاهش داد. رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر با بيان اينكه بوشهر از لحاظ توليد ميگو، مرغ، خرما و ماهي استاني بسيار مستعد است، اضافه كرد: اگر اندك سرمايه‌گذاري در اين حوزه صورت گيرد، پيشرفت بسيار خوبي خواهيم داشت و از سوي ديگر وابستگي ايران به صنايع نفت و پتروشيمي كمتر خواهد شد.

تابش با تاكيد بر صادرات غيرنفتي، گفت: اگر بخواهيم به اين سمت برويم و سهمي در بازارهاي جهاني داشته باشيم بايد تلاش كنيم كه هزينه‌هاي توليد را كاهش و بر اساس استانداردهاي بين‌المللي و با كيفيت مناسب توليد داشته باشيم تا بتوانيم جهت بهبود فضاي كسب و كار و همچنين در بازار جهاني نقش داشته باشيم. وي ادامه داد: چنين بازاري براي ايران فراهم است، لذا بايد برنامه‌ريزي صحيح و تلاش خوبي داشته باشيم كه اين بازار را از دست ندهيم.


توليد ميگوي ايران با بازار جهاني فاصله زيادي دارد

رئيس اتاق بازرگاني بوشهر نيز با اشاره به اينكه توليد ميگو در ايران با بازار جهاني فاصله بسيار زيادي دارد، گفت: براي اينكه بتوانيم در بازار جهاني سهم داشته باشيم بايد ميزان توليد ميگو را افزايش دهيم.

«علي اكبر شريف‌پور بوشهري» با بيان اينكه مكزيك در سال 200 هزار تن صادرات ميگو به آمريكا دارد، گفت: آمريكا در سال 750 هزار تن ميگو واردات دارد كه بخش اعظم آن را مكزيك تامين مي‌كند. وي ادامه داد: تنها راه ورود ايران به عرصه جهاني حمايت و نظارت دولت است كه اين دو حتما بايد در كنار هم و به صورت مستمر وجود داشته باشد. رئيس اتاق بازرگاني بوشهر گفت: به‌طور كلي دولت حمايت و پشتيباني مالي خود را در همه بخش‌ها دارد اما نظارت ندارد و معلوم نيست آيا پول‌ها و اعتبارهاي تخصيص داده شده واقعا در محل واقعي خود هزينه مي‌شود يا خير؟ اما اگر نظارت و كنترل به خوبي صورت گيرد تا اعتبارها در محل واقعي خود هزينه شود بسياري از مشكلات حل خواهد شد. شريف‌پور تصريح كرد: حوزه آبزيان نيز از اين امر مستثنا نيست بنابراين نظارت فني و مالي به صورت مستمر و دائمي در اين امر بايد وجود داشته باشد اگر نظارت دقيق باشد و كاستي‌ها برطرف شود دستاوردهاي زيادي خواهيم داشت.


توليد ميگو در تايلند به شغل خانگي تبديل شده است

وي با اشاره به اينكه توليد ميگو در تايلند به شغل خانگي تبديل شده است، اضافه كرد: شرايط در تايلند به‌گونه‌اي است كه شهروندان در خانه ميگو پرورش مي‌دهند و از اين راه كسب درآمد دارند اما ايران در حوزه مشاغل خانگي جديت كامل را ندارد. رئيس اتاق بازرگاني بوشهر ادامه داد: اگر بخواهيم در اين حوزه موفق عمل كنيم در درجه نخست بايد دوره‌هاي آموزشي براي افزايش سطح علمي و آگاهي علاقه‌مندان برگزار كنيم و سپس با ارائه تسهيلات از افراد علاقه‌مند حمايت كنيم.

شريف‌پور انتقاد كرد: در سال‌هاي اخير برخي از افرادي كه توليد ميگو داشتند به دليل عدم حمايت دولت اين شغل را رها كردند و برخي ديگر نيز پس‌انداز داشتند و توانستند روي پاي خود بايستند و شرايط سخت را تحمل كردند و اجازه تعطيلي حوضچه‌هايشان را ندارند اما به‌طور كلي دولت بايد از توليدكننده حمايت كند.


توليد هشت هزار و 500 تن ميگو

معاون برنامه‌ريزي استاندار بوشهر از توليد هشت هزار و 500 تن ميگو در بوشهر خبر داد و گفت: بوشهر بهترين استان در بخش پرورش آبزي است كه 60 هزار هكتار از اراضي ساحلي اين استان براي پرورش آبزيان شناسايي شده است كه سه هزار هكتار آن براي پرورش ميگو است. «رضا عوض‌پور» گفت: شيوه‌هاي نوين براي توليد ميگو در بوشهر سبب شده تا 18 ميليارد تومان كاهش هزينه براي توليد داشته باشيم و از سوي ديگر ميزان فروش نيز افزايش يابد. وي با اشاره به اينكه بيش از 65 درصد ميگوي كشور در بوشهر توليد مي‌شود، اضافه كرد: بايد اراضي پرورش ميگو در استان افزايش يابد، اكنون از هر هكتار اراضي پرورشي بيش از 3تن ميگو برداشت مي‌شود. معاون استاندار بوشهر با اشاره به علمي‌كردن پرورش ميگو در بوشهر، گفت: اين امر سبب شده تا هزينه توليد ميگو تا 30 درصد كاهش يابد، اگر از اين صنعت حمايت خوبي صورت گيرد آينده‌اي درخشان دارد.

با توجه به اينكه هر 15 كيلو ميگو با يك بشكه نفت برابر است، صنعت پرورش ميگو در ايجاد اشتغال مولد و پايدار، ارز آوري، صادرات غيرنفتي و توسعه پايدار بسيار حائز اهميت است، بنابراين دولت بايد حمايت‌هاي خود را براي رشد و توسعه اين صنعت به‌طور جدي داشته باشد

دیدگاه خود را بیان کنید