استعدادهاي کرمانشاه در توليد ماهي هاي خاوياري /گ

شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۹۳ بازدید

استعدادهاي کرمانشاه در توليد ماهي هاي خاوياري
واحد مرکزی خبر:ماهی های خاویار یا تاس‌ماهیها شامل گونه هایی چون فیل‌ماهی، اوزون برون، تاس‌ماهی ایرانی، تاس‌ماهی روسی و ماهی شیب هستند.
این ماهی ها خاص نیمکره شمالی هستند که 6 گونه آن در دریای خزر زیست می کند.
ماهیان خاویاری درمیان گونه های پرورشی آبزی در جهان ، گران بهاترین و ارزشمندترین گونه های اقتصادی هستند که به چرخه پرورش و تولید صنعت آبزی پروری وارد شده اند.
پنج گونه این ماهیان شامل فیل ماهی ، ازون برون ، تاس ماهی ایران ، تاس ماهی روس و شیپ ، به عنوان گونه های مهاجر و گونه استرلیا به عنوان گونه ساکن در آب شیرین ، دریای خزر را به عنوان زیستگاه خود برگزیده اند .
مدیرکل شیلات کرمانشاه گفت : کرمانشاه از نظر پرورش ماهیان خاویاری به ویژه تاس ماهی به عنوان گونه مهم ماهیان خاویاری هم اکنون یکی از تولیدکنندگان مهم کشور است و تمامی گونه های مختلف این ماهیان در آب های استان پرورش داده می شوند.
پرورش این نوع ماهیان خاص مناطق گرمسیری کرمانشاه یعنی شهرستان های قصرشیرین سرپل ذهاب و گیلانغرب است که به دلیل وجود سد های فراوان و آب و هوای مناسب شرایط پرورش این نوع ماهیان در این مناطق فراهم شده است .
دمای آب در این مناطق بین حدود 25 درجه سانتی گراد ثابت است و این دما یکی از مناسب ترین دماها برای رشد این ماهیان است.
کیومرث شهبازی افزود: پارسال برای اولین بار تاس ماهی روسی در گیلانغرب به حد تولید خاویار رسید که رسیدن استان به این نرم نقطه عطفی در آب های استان محسوب می شود. .
این‌گونه ارزشمند که نخستین گروه آن در سال 86 در این مزرعه رها سازی شد پس از گذشت پنج سال، خاویار استحصالی آنها‌ به بازار عرضه شد.
شهبازی افزود: اعتبارات خاصی برای مطالعه سایت‌های کاملا مستعد خاویاری از جمله رودخانه گلین، دیره، سراب گرم و پایاب سدهای استان و قصرشیرین در اختیار شیلات استان قرار گرفته و کرمانشاه این توانمندی را دارد که بیش از 7 هزار تن خاویار و گوشت سفید تولید کند.
مدیر اداره جهاد کشاورزی گیلانغرب با اشاره به شرایط ویژه این شهرستان برای پرورش ماهی های خاویاری گفت : رشد مناسب ماهی ها و مقاوم بودن آنها مقابل بیماری ها می تواند منطقه را به قطب تولید خاویار تبدیل کند.
فلاحی افزود : شهرستان گیلانغرب با وجود 2 سد مخزنی و زاگرس قابلیت بالایی در تولید ماهی های خاویاری دارد.
آقای پیرو که دارای مزرعه ماهی های خاویاری در شهرستان گیلانغرب است و مزرعه اش داری 14 استخر است، گفت : 8 قطعه از فیل ماهی های مزرعه اش به حد تولید خاویار رسیدند و برای استحصال به مراکز مخصوص فرستاده شده اند وی از درآمد مناسب پرورش این نوع ماهیان ابراز رضایت کرد .
شهبازی مدیر کل شیلات کرمانشاه گفت: بطور کلی استان کرمانشاه این توانمندی را دارد که سالانه بیش از هفت هزار تن خاویار و گوشت سفید تولید کند که با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان به 30 هزار تن می رسد .
وی افزود: امسال 65 قطعه ماهی خاویاری پنج ساله از مزرعه پرورش ماهیان خاویاری شهرستان گیلانغرب به مرکز خاویار رامسر انتقال یافت که از سه قطعه این ماهیان 9کیلوگرم خاویار استحصال شد.
مدیرکل شیلات کرمانشاه افزود : همچنین 62 قطعه نیز برای تکمیل سن بلوغ در مرکز استحصال خاویار رامسر نگهداری می شوند که پارسال و در اولین مرحله نیز مقدار سه کیلوگرم خاویار از این مزرعه برداشت شد .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه هم گفت : هم اکنون 2هزار قطعه ماهی خاویاری یک تا سه ساله از انواع فیل ماهی، سیبری و اوزن برون در مزرعه گیلانغرب پرورش می یابد که خاویار این ماهی ها پس از پنج سال آماده برداشت است.
منصوری سیاست جدید دولت را بر مبنای تولید خاویار از منابع آبی داخلی عنوان کرد و از راه اندازی سه مزرعه جدید پرورش ماهیان خاویاری در مناطق گلین گیلانغرب و شهرستان های اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب خبر داد.
آنگونه که مسئولان شیلات کرمانشاه می گویند این استان از نظر پرورش ماهیان خاویاری به ویژه تاس ماهی به عنوان گونه مهم ماهیان خاویاری و نیز تولید خاویار هم اکنون یکی از تولید کنندگان مهم در کشور است.
با توجه به شرایط ویژه استان کرمانشاه این استان در آینده ای نزدیک به قطب تولید گوشت و خاویار کشور تبدیل می شود

دیدگاه خود را بیان کنید