حدود 40 درصد ماهیان گرمابی تولید داخل به خارج از کشور صادر می شود

چهار‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۵ بازدید


ایرنا، ˈ مرتضی افراسیابی ˈ روز سه شنبه در جلسه کمیته تخصصی تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی کشور در بندر انزلی با اشاره به تولید 155 هزار تن ماهی گرمابی در سال گذشته اظهار کرد: از این میزان بیش از 60 هزار تن به خارج از کشور صادر شد.

وی گفت: کشور عراق حدود پنج سال است که بازاری مناسب برای صادرات ماهیان گرمابی ایران شده و با توجه به قیمت تمام شده پایین تر از ماهیان سردآبی و فروش بالاتر، تولید و صادرات این نوع ماهی به سود تولیدکنندگان بوده است.

مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی شیلات ایران با بیان اینکه هم اکنون 30 استان کشور در تولید ماهیان گرمابی فعالیت دارند، اضافه کرد: 90 درصد تولید در استانهای گیلان، مازندران، گلستان و خوزستان است.

وی گفت: با وجود خشکسالی و محدودیت ها، با حمایت دولت و تلاش تولیدکنندگان در زمینه تولید ماهیان گرمابی حدود 15 درصد از برنامه جلوتر هستیم.

افراسیابی افزود: برنامه تولید 153 هزار تن بود ولی پیش بینی می شود امسال به عملکرد 160 هزار تن برسیم.

مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی شیلات ایران گفت: هرچه جلو می رویم؛ پروژه هایی را با هدف افزایش بهره وری، استفاده کمتر از منابع آبی و افزایش تولید تعریف می کنیم.

وی از جمله این تمهیدات به پرورش متراکم ماهیان گرمابی در استخرهای بتونی، پرورش تک گونه ای با استفاده کمتر از منابع خاکی و کاهش مصرف آب اشاره کرد.

افراسیابی با اشاره به اینکه بازده تولید در هر هکتار مراکز پرورش ماهی حدود چهار و نیم تن است، افزود: این میزان راضی کننده نیست و باید حداقل به شش تن برسد.

وی با اشاره به اشتغالزایی پرورش ماهی و همچنین تامین منابع غذایی و ورود ارز به داخل کشور از محل صادرات اظهار کرد: می کوشیم با ورود مولدین اصلاح شده، میزان تولید را افزایش دهیم.

مدیرکل دفتر توسعه منابع آبزی شیلات ایران هدف از برگزاری این جلسه با حضور کارشناسان، معاونان و مدیران بخش آبزی پروری شیلات کشور و اتحادیه تشکلهای تعاونی آبزی پروری را بررسی چالش ها و ارائه راهکارها و آیین نامه های جدید در بخش تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی عنوان کرد

دیدگاه خود را بیان کنید