160 باب از استخر های استان سمنان ماهی دار شدند

سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

160 باب از استخر های استان سمنان ماهی دار شدند
خبرنگار مهر، مسعود مهدوی صبح دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ضمن اشاره به اینکه در سه سال اخیر به طور متوسط تولید آبزیان در استان از رشد 20- 15 درصدی برخوردار بوده است، اظهار داشت: تولید آبزی در استان از 522 تن در سال 89 به 850 تن خواهد رسید.
وی با بیان اینکه در استان سمنان انواع گونه های مناسب آبزی را می توان پرورش داد، گفت: انواع ماهیان سرد آبی، گرم آبی و خاویاری در استان سمنان پرورش داده می شود.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از اجرائی شدن پرورش ماهی در استخر های ذخیره آب کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: یکی از روش ها و راهکارهای مناسب برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود، ماهی دار کردن استخر های ذخیره آب کشاورزی است که در دستور کار این مدیریت قرار دارد.
مهدوی افزود: ایجاد اشتغال، افزایش تولید، کمک به اقتصاد خانوار کشاورز، غنی شدن آب کشاورزی و تاثیر بر افزایش عملکرد محصولات زراعی و باغی از مزایای این روش است.
وی افزود: در بررسی های انجام شده، عملکرد محصولات زراعی و باغی اراضی تحت شرب آب استخرهای دارای ماهی با شرایط زمین های مشابه که از کودهای شیمیایی استفاده کرده اند، از افزایش 18 تا 20 درصدی در واحد سطح برخوردار بوده اند که دارای صرفه اقتصادی خوبی است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: زمان مناسب برای رهاسازی بچه ماهی و پرورش ماهیان گرم آبی مانند کپور و آمور همراه با گرم شدن هوا در اواخر اسفند و فروردین نیز برای ماهی های سرد آبی مانند قزل آلا در مهر و آبان است.
مهدوی تصریح کرد: در استان سمنان منابع آبشوری وجود دارد که برای کشاورزی و مصارف مورد استفاده قرار نمی گیرد و می توان با برنامه ریزی و مطالعه آنها اقدام به پرورش آرتمیا در استان کرد که باعث ایجاد اشتغال و از سوی دیگر باعث ایجاد درآمد برای روستاییان می شود.
وی در خاتمه با اشاره به اهمیت افزایش سرانه مصرف آبزیان در سبد غذایی خانوارهای روستایی و شهری گفت: با توجه به اینکه ماهی به عنوان غذای سلامتی در دنیا و طرح است و آن هم به دلیل وجود چربی های غیر اشباع امگا 3 موجود در آن است که باعث جلوگیری از سکته های قلبی و عروقی و همچنین مصرف آن باعث افزایش ضریب هوشی در کودکان و ... است

دیدگاه خود را بیان کنید