ایرانی‌ها ۸ کیلوگرم کمتر از مردم دنیا ماهی مصرف می‌کنند

سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۳ بازدید


خبرگزاری تسنیم از تبریز، محمد صمدزاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مطالعات انجام گرفته در آذربایجان‌شرقی از طریق مشاوران و مراکز علمی نشان می دهد که عدم آگاهی اقشار جامعه از مزایای رمصف ماهی، دسترسی فیزیکی، تنوع و عدم آشنایی به روش طبخ از اساسی‌ترین موانع مصرف این محصول بوده که برای برطرف کردن آن برنامه‌های مختلف از طریق مدیریت امور شیلات استان به اجرا درآمده است.
وی از برگزاری همایش‌های علمی با محوریت بیان مزایای استفاده از ماهی برای بالا بردن آگاهی‌های عمومی در تمام شهرستان‌های استان با حضور اساتید تغذیه و بهداشت برای اقشار مختلف جامعه از جمله مشاوران تغذیه، رابطان سلامت و بهداشت خبر داد.
صمدیان گفت: در کنار این همایش‌ها، توزیع بروشور و برگزاری جشنواره و مسابقه طبخ آبزیان هم جزو برنامه های جنبی بوده و کلاس‌های متعدد آموزش روش‌های طبخ آبزیان با حضور اساتید کشوری و استانی و تربیت مربیان طبخ آبزیان در شهرستان‌های مختلف استان نیز از دیگر برنامه های صورت پذیرفته بوده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان با بیان اینکه در نخستین قدم در سال‌های اخیر برای دسترسی و عرضه مناسب فروشگاه‌های عرضه ماهی براساس استانداردها به ویژه در کلانشهر تبریز الگوسازی شده و در ادامه نتایج مطالعات ایجاد بازار ویژه آبزیان در تبریز، ضرورت آن را در پنج نقطه از شهر نشان می داد، افزود: هماهنگی‌های لازم با ارگان‌های ذیربط از جمله شهرداری، سازمان میادین به عمل آمده و در نهایت به زودی نخستین بازار ویژه آبزیان در شهر تبریز در مساحت 900 مترمربع در شهرک باغمیشه از طرف بخش خصوصی افتتاح می‌شود.
وی با بیان اینکه این بازاردارای غرفه‌های ماهی تازه ، ماهی زنده و ماهیان منجمد و فرآوری شده خواهد بود گفت: باتوجه به تجهیزات به کار گرفته شده دراین بازار ماهی به صورت پاک شده و بهداشتی به مشتریان عرضه می‌شود.
صمدزاده با بیان اینکه برگزاری کلاسهای آموزش طبخ آبزیان از برنامه های جنبی این بازار است افزود: اقدامات انجام یافته مصرف سرانه استان را از100 گرم در سال 1372 به مرز 5 کیلوگرم درسال 1392 ارتقاء داده که با متوسط سرانه کشور 8.5 کیلوگرم و با متوسط جهانی که 16 کیلوگرم است فاصله داریم که امیدواریم با افتتاح این بازار شاهد افزایش مصرف سرانه غذای سلامتی در استان باشیم

دیدگاه خود را بیان کنید