برای نخستین بار مکان امن در خلیج فارس تعیین می شود

جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۲ بازدید


کرباسی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: تاکنون مکان امن در خلیج فارس تعیین نشده بود از این رو کشتی هایی که دچار سانحه یا آسیب می شدند برای تعمیر یا هر گونه اقدام دیگری تا حدودی بلاتکلیف بودند.

وی اظهار داشت: خلیح فارس دریایی نیمه بسته است از این رو دارای طبیعتی بسیار حساس و شکننده است، وجود آبسنگ های مرجانی و انواع ماهیان آن را به یک پهنه آبی مهم تبدیل کرده و از سوی دیگر تردد زیاد انواع کشتی ها و نفت کش ها محیط زیست دریایی آن را تهدید می کند.

وی تاکید کرد: به دلیل تردد زیاد کشتی در خلیج فارس به عنوان یک آبراه اصلی در منطقه ، همواره شاهد بروز حوادث زیادی هستیم که برخی از آنها گاهی خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست دریایی این پهنه آبی وارد می کنند.

کرباسی ادامه داد: کشتی ها همواره دارای مواد نفتی هستند از این رو ممکن است بعد از بروز حادثه این مواد نفتی وارد آبهای خلیج فارس شود و از آنجا که این دریا دارای عمق کم و شوری بالاست ، بدون شک مشکلاتی را برای آبزیان ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: از این رو در نشست راپمی ( سازمان منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان) که 25 تا 28 نوامبر مصادف با چهارم تا هفتم آذرماه با حضور نمایندگان 8 کشور حاشیه خلیج فارس در جده برگزار شد، مقرر شد با هدف حفظ محیط زیست دریایی خلیج فارس مکان امن برای کشتی های سانحه دیده در این دریا تعیین شود.

در این نشست نمایندگانی از کشورهای کویت، قطر، امارات متحده عربی، ایران، عربستان، عمان، بحرین و عراق شرکت داشتند.

کرباسی تاکید کرد: در صورت معرفی مکان امن از سوی ایران، کشور می تواند از محل امداد و نجات کشتی ها و خدمات رسانی به این کشتی ها سالانه 30 میلیون دلار درآمد کسب کند که خوشبختانه این پتانسیل در ایران وجود دارد.

وی اظهار داشت: برای انجام این کار دو سازمان حفاظت محیط زیست و بنادر و دریانوردی با هم همکاری خواهند کرد و برای اجرای آن دو سال زمان تعیین شده است

دیدگاه خود را بیان کنید