شورای هماهنگی غذای حلال در مازندران آغاز به کار کرد

شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۰ بازدید

شورای هماهنگی غذای حلال در مازندران آغاز به کار کرد
گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، حجت اسلام ˈ مجتبی موسوی ˈ مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران روز پنجشنبه در شورای هماهنگی غذای حلال مازندران گفت: این شورا به منظور فرهنگ سازی فعالیت های حوزه نظارت بر حلیت غذا، معرفی غذای حلال و تسهیل در اجرای فعالیت های نظارت شرعی، تبیین آثار فرهنگی و بهداشتی تولید و مصرف غذای حلال و تقویت نظام پاسداشت حقوق حیوانات در جمهوری اسلامی ایران تشکیل و آغاز به کار کرد.

وی که ریاست شورای هماهنگی غذای حلال مازندران را نیز برعهده دارد با اشاره به آثار سوء مصرف غذای حرام بر روح و روان انسان و اینکه حاکمان جامعه موظف به زمینه سازی برای تأمین غذای حلال در جامعه هستند ،افزود: غذای سالم با جسم انسان و غذای حلال و شرعی با روح و روان انسان سر و کار دارد و اثرات وضعی بر جای می گذارد.

ˈ جواد اعتماد ˈ مدیرکل استاندارد استان مازندران نیز با بیان اینکه صنعت حلال مجزا از تولیدات حلال است،گفت: استانداردهای مورد نیاز برای محصولات حلال تدوین شده است که سازمان ملی استاندارد این ضوابط و معیارها را برای تولید و عرضه محصول حلال و استاندارد تعیین کرده است.

وی افزود: پوشاک، دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی، بانکداری، بیمه و گردشگری هم در زمره صنعت حلال قرار دارند.

حجت اسلام ˈ عباسعلی ابراهیمی ˈمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ، سبک زندگی دینی را یکی از دغدغه های مهم مقام معظم رهبری بر شمرد و گفت: تولید و عرضه غذای حلال از خواسته های رهبری است.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی بیشتر در استان در این زمینه، خواستار تشکیل اتاق فکر و تنظیم شیوه نامه غذای حلال در استان شد و بر نهادینه شدن و کاربردی شدن این موضوع در نظام اسلامی تاکید کرد.

ˈ مکرمی ˈ مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به نبود شفاف سازی برای ارائه برند حلال در کشور اشاره کرد و گفت: باید در زمینه تولید و عرضه غذای حلال کارهای پژوهشی صورت گیرد.

وی گفت: گواهی حلال صادره از کشورهای دیگر باید توسط نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی مورد تایید قرار گیرد و سپس واردات محصول و ترخیص کالا صورت پذیرد.

ˈ مجید مختاری ˈ مدیرکل دامپزشکی مازندران به فعالیت 16 کشتارگاه صنعتی طیور در استان اشاره کرد و گفت: در سال 91 بیش از 48 میلیون قطعه طیور در این کشتارگاه ها ذبح و به جامعه مصرف کننده عرضه شد.

مختاری همچنین گفت: تعداد 11 کشتارگاه دام با کشتار 320هزار رأس دام سبک و سنگین در استان در حال فعالیت هستند که نظارت بهداشتی و شرعی در این کشتارگاه ها صورت می گیرد.

وی به تعدد مراکز تصمیم گیر و ارائه دهنده مجوز محصول حلال در کشور اشاره کرد و خواستار وحدت رویه و معرفی یک مرکز مستقیم ارائه برند محصول حلال در کشور شد.

وی از فعالیت 26 روحانی ناظر شرعی در استان خبر داد و افزود: تشکیل این شورا بر اساس ماده 11 قانون صید و ذبح و ماده 12 آیین نامه اجرایی این قانون و برای کمک و تسهیل در اعمال نظارت شرعی بر واحدهای مشمول قانون صید و ذبح و تحقق اهداف 4 گانه این قانون است

دیدگاه خود را بیان کنید