همایش ملی حمایت از فک خزری در لاهیجان برگزار شد

شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۵ بازدید


خبرنگار ایرنا، مشاور ارشد رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عصر چهارشنبه در این همایش با بیان اینکه فک خزری تنها پستاندار دریای خزر است، گفت: یکصد سال پیش، دو میلیون فک خزری در دریای خزر زندگی می کرد که هم اینک به دلیل آلودگی آب و شکار بی رویه تعدادشان به یکصدهزار رسیده است.

ˈاسماعیل کهرمˈ افزود: استخراج غیراصولی نفت از دریای خزر هم یکی دیگر از عوامل تخریب محیط زیست این تنها پستاندار دریای خزر است که باید تلاش شود با حفظ دریا، نه تنها زندگی فک های خزری را حفظ کنیم بلکه اکوتوریسم دریای خزر نیز حفظ شود.

رهدار دبیر همایش حمایت از فک خزری نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: در حرکتی نمادین و به بهانه حمایت از این فک، یک تیم قایق سوارقصد دارند از جزیره آشوراده در بندرترکمن تا باکو در جمهوری آذربایجان را طی کنند و در طول مسیر حرکتشان در شهرهای مختلف اتراق کرده و در زمینه مسائل مربوط به فک و زیستگاه این پستاندار با جوامع محلی به صحبت بنشینند.

وی ادامه داد: به بهانه حضور این تیم در شهرستان لاهیجان، این همایش به منظور معرفی فک خزری و ارزش ها، ویژگی ها و مواردی که حیات این پستاندار را در معرض خطر قرار می دهد؛ برگزار شده است.

در پایان این مراسم، از دانیال توحیدی به عنوان قایقران و دیگر افرادی که برای معرفی فک خزری و حفاظت از زیستگاه این پستاندار دریایی تلاش کردند، قدردانی شد.

همایش ملی حمایت از فک خزری به همت انجمن علمی محیط زیست لاهیجان، دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی لاهیجان و با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد.

فک دریای خزر یکی از پستانداران کمیاب آب زی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن زندگی می کند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می شود و به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش جمعیت نیازمند حمایت بین المللی است.

فک خزری به طور میانگین یک و نیم متر طول و 68 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک ترین انواع فک محسوب می شود.

ساحل نشینان شمال به آن سگ آبی می گویند. فک ها در میان هزار نوع جاندار خزر تنها پستاندار این دریا هستند. فک ها جانورانی با ارزش اند و نابودی آن ها اکوسیستم خزر را به خطر می اندازد. فک ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب های ایران زندگی می کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می کنند.

شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است

دیدگاه خود را بیان کنید