کاهش تراز آب دریای خزر

شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۴ بازدید


خبرگزاری تسنیم از ساری به نقل از مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، تراز آب دریاچه خزر این روزها کاهش 80 سانتی متری در 17 سال اخیر را نشان می دهد، که به گفته مسئولان این امر نمی تواند ناشی ازافت و خیزهای معمولی دریا باشد، بنابراین احتمال ادامه کاهش تراز آب به عنوان دور جدیدی از ویژگی‏‌های نوسانی دریای خزر دور از انتظار نیست.
براساس تحلیل داده های دریافتی سال آبی 75-74 ، حداکثر تراز آب دریا را در د دهه ‏های 60 و 70 نشان می دهد در حالی که تا انتهای سال آبی 91-90 دریای خزر نزدیک به 80 سانتیمتر کاهش تراز آب داشته است.
براساس تحلیل داده های دریافتی از ایستگاه های ترازسنجی مستقر در بندر انزلی، بندر نوشهر، بندر صدرا (نکا) و بندرترکمن (آشوراده)، میانگین تراز آب دریای خزر در سال آبی 92-1391 برابر 26/59- متر است که نسبت به سال آبی قبل، چهار سانتی متر و نسبت به سه سال قبل، 34 سانتی متر کاهش نشان می دهد.
آنچه درباره این کاهش ها گفته می شود ادامه خشکسالی در حوضه آبریز خزر و کاهش بارش و در نتیجه کاهش آبدهی رودخانه‏‌های منتهی به دریای خزر و مهم‌ترین آنها رودخانه ولگا است. به گونه ای که در سال‏ های 2010 و 2011 میلادی دبی رودخانه ولگا کمتر از 80 درصد میانگین درازمدت این رودخانه بوده و در بهار 2012 میلادی و در دوره پرآبی، آبدهی رودخانه ولگا 13 درصد پایین تر از حد نرمال بوده است.
بررسی روند کلی درجه حرارت در سطح حوضه آبریز دریای خزر برای دوره زمانی 1948 لغایت 2011 نیز نشان می‏ دهد تا سال این امر از سال 1972با یک روند کاهشی همراه بوده است.در حالی که از این سال به بعد در سطح حوضه روند کلی افزایش دما دیده می شود.
با توجه به اعلام حد بستر دریای خزر تراز 24/7- متر از سوی وزارت نیرو و لزوم حفظ و حراست آن از سوی شرکت های آب منطقه‏ ای شمال کشور، لازم است پروژه تهیه نقشه حد بستر و حریم دریای خزر و علامت‏گذاری سواحل با جدیت اجرا شود چراکه کاهش تراز آب دریا تجاوزها به حریم دریا را افزایش خواهد داد و این امر توجه به اجرای طرح های استراتژیک را در سالهای اخیر بیش از پیش مهم جلوه می دهد

دیدگاه خود را بیان کنید