آبزیان150 استخر آبزی پروری مبتلا شده به بیماری درزنجان درمان شدند

سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

آبزیان150 استخر آبزی پروری مبتلا شده به بیماری درزنجان درمان شدند
اسکندرپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون بیماری مسری حاد در استخرهای آبزی پروری استان زنجان مشاهده نشده است.

به گفته وی در سیستم مراقبت فعال در مزارع تکثیر، بازدیدی به شکل منظم انجام می شود.

اسکندرپور یادآورشد: درسیستم مراقبت غیر فعال مزارع پرورش ماهی نیز، در صورت گزارش بیماری اقدامات لازم در جهت درمان و مبارزه علیه بیماری انجام می شود.

وی تصریح کرد: سیستم GIS مدیریت بیماری های آبزیان نیز طراحی شده که به زودی در این استان راه اندازی خواهد شد.

سکندرپورتاکید کرد: در این سیستم همه اطلاعات پرورش و بیماری های آبزیان کنترل و مدیریت خواهد شد.

وی ابرازکرد:سیر روبه رشد جمعیت جهان و افزایش نیازهای پروتیینی باعث شده که این جمعیت بیشتر به مصرف ابزیان ازجمله ماهی ها، سخت پوستان، نرم تنان و سایر آبزیان روی آورده و همچنین کاهش ذخایر آبزی بشر را بر آن داشته تا برای پرورش گسترده آبزیان در محیط های آبی اقدام کند.

اسکندرپوراظهارکرد: ضریب تبدیل غذایی در ماهی، نیاز کمتر ماهی به مصرف انرژی برای گرم کردن بدن، غلبه بر نیروهای جاذبه بهتر از سایر دام ها، پرورش ماهی در تراکم زیاد، مصرف مواد زاید کشاورزی و دامپروری، داشتن ارزش غذایی بالا، هضم سریع و دارا بودن مقادیر قابل توجهی اسیدهای آمینه ضروری از قبیل لیزین و و متیونین، داشتن اسیدهای چرب ضروری از عواملی است که موجب شده پرورش ماهی بر پرورش دیگر دام های اهلی که مصرف خوراکی دارند برتری داشته باشد.

مسوول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان زنجان گفت: قزل آلای رنگین کمان نوعی ماهی از خانواده آزاد ماهیان است که برای پرورش بسیار مناسب می باشد، چرا که در برابر تغییرات محیطی نظیر تغییر مقدار O2 و CO2 محلول آب، در آلودگی های کم و نسبت به درجه حرارت مقاوم بوده و از سرعت رشد مناسبی برخوردار است.

اسکندپور افزود: این نوع آبزی در انتخاب غذا سخت گیر نبوده و به راحتی از غذاهای دستی مصنوعی استفاده می کنند و سازش آن با شرایط پرورش متراکم نیز بسیار خوب است.

وی خاطر نشان کرد: در استان زنجان 308 مزرعه ماهیان سردآبی با ظرفیت تولید سالانه بیش ازچهار هزار تن فعال است

دیدگاه خود را بیان کنید