چهار طرح تحقیقاتی در ایستگاه تحقیقات ماهیان خاویاری گیلان اجرا می شود

سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۷ بازدید


پیکران ماناˈ روز چهارشنبه و به مناسبت هفته پژوهش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا این طرح ها را شامل پرورش فیل ماهی ماده با هدف تولید خاویار از اوزان 10 تا 16 کیلوگرم، مولدسازی فیل ماهی تا وزن 18کیلوگرم با آب لب شور دریای خزر، تشکیل بانک زنده ماهیان خاویاری گونه های اوزون برون و تاس ماهی ایرانی و اهلی سازی و تولید انبوه کرم پر تار دریایی (کرم نرئیس) اعلام کرد.

وی حجم اعتبار برای انجام این پروژه ها را بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی و بخش خصوصی ذکر کرد.

وی یادآور شد: در سال های اخیر نیز هفت پروژه در این ایستگاه که عمدتاً در زمینه پرورش ماهیان خاویاری بوده، به اتمام رسیده است.

پیکران اظهار کرد: از این تعداد طرح، دو طرح شامل بیوتکنیک پرورش ماهیان خاویاری با استفاده از آب لب شور دریای خزر و پرورش کرم پرتار دریایی است که طی هفته پژوهش مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی اعتبار پروژه نخست را 96 هزار دلار از محل اعتبارات بانک جهانی و دیگری را 200 میلیون ریال از محل صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست جمهوری اعلام کرد.

رییس ایستگاه تحقیقات ماهیان خاویاری گیلان (چابکسر شهرستان رودسر) همچنین به ارائه هشت پروژه تحقیقاتی برای تصویب به استان و کشور برای سال آینده خبر داد و از جمله آنها را پرورش ماهیان خاویاری در محیط پن کالچر (محیط محصور) ، تشکیل گله مولدین فیل ماهی، پایلوت تشکیل بانک ژن گونه اوزون برون و تاس ماهی ایرانی ذکر کرد.

وی میزان اعتبار این پروژه ها را 220 میلیارد ریال اعلام کرد.

پیکران از عمده مشکلات این ایستگاه را تامین اعتبار برای انجام پروژه های تحقیقاتی و تکمیل ایستگاه ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایستگاه تحقیقات ماهیان خاویاری گیلان (چابکسر ) در سال 1384 و با هدف حفظ ذخائر ژنتیکی ماهیان خاویاری دریای خزر تاسیس و راه اندازی شده است.

این ایستگاه در روستای چایجان بخش چابکسر از توابع شهرستان رودسر واقع شده و 13 هزار و 67 متر وسعت دارد.

23 تا 27 آذرماه هفته پژوهش نامگذاری شده است

دیدگاه خود را بیان کنید