دریاچه پشت سد ارس در شمال آذربایجان غربی یخ بست

شنبه ۷ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

دریاچه پشت سد ارس در شمال آذربایجان غربی یخ بست
فرماندار شهرستان پلدشت روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید این خبر گفت : با یخ بستن کامل دریاچه پشت سد ارس ، فعالیت های صید ماهی و میگو در این دریاچه متوقف شده و بیش از 450 صیاد به خانه های خود بازگشته اند.

جبار طالبی افزود : این پدیده که در هشت سال اخیر بی سابقه بوده ، مشکلات زیادی را نیز برای پرندگان مهاجر و بومی به وجود آورده به نحوی که تعدادی زیادی از پرندگان در دلیل شدت سرما و از دست دادن قدرت پرواز در میان لایه های یخ گیر کرده و تلف شده اند.

وی اضافه کرد : پرندگانی که هر سال برای زمستان گذرانی و اقامت میان بند در این منطقه فرود می آیند ، امسال در یافتن غذا به مشکل رو به رو شده و در حال ترک منطقه هستند.

طالبی یاد آور شد : تا زمان ذوب یخ ها ، فعالیت های صید و صیادی در این سد متوقف خواهد بود که امید می رود مسوولن شیلات کشور ، خسارات ناشی از توقف صید ماهی در این شهرستان را با افزایش زمان صید در سال آینده ، جبران کنند.

دریاچه ی پشت سدارس پلدشت تنها منبع تولید و صید گونه ی باارزش شاه میگو آب های شیرین در کشور است که سالانه افزون بر 250 تن از این گونه باارزش به صورت زنده به کشورهای اروپایی صادر می شود.

هم اکنون دو تعاونی صید با عضویت 450 ماهیگیر در دریاچه پشت سد ارس فعالیت می کنند که سالانه نزدیک به سه هزار تن انواع ماهی و فراورده های شیلاتی برداشت و عرضه می کنند.

دریاچه پشت سد ارس با 15 هزار هکتار وسعت بزرگترین دریاچه پشت سد در ایران است که به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان غربی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

سد ارس که بر روی دردخانه مرزی ارس ساخته شده در 285 کیلومتری مرکز استان آذربایجان غربی( ارومیه) قرار گرفته که یک نیروگاه برق 40 مگاواتی مشترک نیز در آن فعال است

دیدگاه خود را بیان کنید