احتمال پیدایش دوباره کشند قرمز در آبهای ساحلی خلیج فارس

چهار‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

احتمال پیدایش دوباره کشند قرمز در آبهای ساحلی خلیج فارس
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت :احتمال پیدایش دوباره کشندقرمز یا شکوفایی جلبکی در آبهای ساحلی خلیج فارس وجود دارد.
پورکاظمی در بازدید از پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در بندرعباس افزود : عوامل ایجاد کننده کشند قرمز که بیشتر آلاینده های شهری است درسواحل هرمزگان دیده شده است و احتمال بروز دوباره این پدیده وجود دارد.

وی گفت :با پایشهای مستمر جلبکها و باکتری های خلیج فارس در صورت مدیریت نکردن آلاینده های شهری به ویژه فاضلاب فاجعه ای زیست محیطی دوباره تکرار می شود.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت : هفته گذشته نمونه ای از شکوفایی گونه پروتوپدینیوم در آبهای ساحلی بندرعباس دیده شد .

مرتضوی افزود : اما تا کنون گزارشی از مرگ و میر آبزیان بر اثر شکوفایی این گونه گزارش نشده است.

وی گفت : بر اثر شکوفایی این گونه رنگ دریا به قهوه ای تغییر می یابد ولی تاثیری در مرگ و میر آبزیان ندارد و سمی نیست.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت : در صورت ادامه ورود فاضلاب به دریا احتمال بروز کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی وجود دارد.

مرتضوی افزود : برای ارزیابی کشند قرمز در محدوده خلیج فارس و دریای عمان روزانه پایش ماهواره ای و هفته ای به صورت میدانی پایش می شود.

کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی پدیده ای است که بر اثر شکوفا شدن نوعی پلانکتونی مانع رسیدن اکسیژن به درون آب و در نهایت خفگی آبزیان می شود.

سرازیر شدن فاضلاب به خورها ، تخلیه آب توازن کشتی ها و پسابها از عوامل بروز کشند قرمز در سواحل است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت : امسال 300 طرح تحقیقاتی در کشور در دست اجراست.

پورکاظمی افزود : این طرح های تحقیقاتی در بخشهای شیلاتی ، آبزی پروری و صیادی در 13 پژوهشکده و با همکاری بخش خصوصی در دست اجراست.

وی گفت : طرح تکثیر میگوهای عاری از بیماری ، مولدسازی و اصلاح نژاد میگو ، تکثیر ماهی تیلاپیا و ماهی اَبَر نر از مهمترین طرح های تحقیقاتی امسال است
منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید