۳۵ درصد صید کشور را سیستان و بلوچستان تشکیل می‌دهد

دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

۳۵ درصد صید کشور را سیستان و بلوچستان تشکیل می‌دهد
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ۳۰ تا ۳۵ درصد صید کل کشور را سیستان و بلوچستان تشکیل می‌دهد که این خود سبب گسترش و ترویج بخش شیلات در استان می‌شود.
محسن‌علی گلشنی ، اظهار کرد: یکی از مزیت‌های نسبی سیستان و بلوچستان در بخش کشاورزی، شیلات و آبزی پروری است.

وی افزود: دسترسی آسان به آب‌های آزاد اقیانوسی، وجود اسکله‌های متعدد، منابع آبی داخلی این استان، فراهم بودن زمینه صادرات، پرورش میگو، اختصاص ۳۵ الی ۳۰ درصد صید کل کشور به این استان می‌طلبد که برنامه‌ریزی لازم برای بالفعل کردن این استعداد‌ها صورت پذیرد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان، ایجاد اشتغال از طریق تجهیز و توسعه ناوگان، ایجاد اشتغال از طریق صنایع شیلاتی، اصلاح و بهسازی روش‌های صید و حمل و نقل آبزیان و ... را از جمله اهداف اداره کل شیلات در زمینه ارتقاء و پیشرفت صنعت صید و صیادی در این استان عنوان کرد.

گلشنی عنوان کرد: بنابراین با توجه به ظرفیت‌های موجود، اشتغال و روند رو به رشد صید و صیادی، وجود مراکز علمی دانشگاه دریانوردی، مراکز علمی کاربردی و دبیرستان شیلات با رشته‌های تحصیلی و گرایش‌های مختلف در زمینه صید و صیادی و تکثیر و پرورش میگو، در صورت تأمین اعتبارات عمرانی موردنیاز همگام با توسعه سرمایه‌گذاری قدم مثبتی در زمینه بالا بردن استفاده از ظرفیت‌ها برداشته خواهد شد.

وی گفت: فانوس ماهی‌ها (میکتوفید‌ه) از ماهیان میانزی هستند که دارای فراوانی نسبتا زیادی در شمال اقیانوس هند و تراکم بالایی در آب‌های دور عمان است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: از فانوس ماهی‌ها در کارخانه‌ها به منظور تهیه پودر ماهی نیز استفاده می‌شود.

گلشنی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین محور فعالیت شیلات، تکثیر و پرورش میگو است، پرورش میگو در این استان با توجه به ویژگی‌های خاص منطقه از قبیل دمای مناسب، کیفیت آب، وجود اراضی وسیع و بلا معارض، در دسترس بودن‌ آب‌دریا و ... چشم‌انداز روشن و موفقیت‌آمیزی را فراهم کرده است به طوری که تنها استانی است که دو بار در سال میگو در آن پرورش می‌یابد و الگویی برای کل کشور است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان، آموزش‌ و ترویج روش‌های نوین آبزی پروری، تولید محصول صادراتی با ارز‌آوری بالا، ایجاد صنایع و خدمات وابسته، ایجاد زمینه جذب و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، استفاده از ظرفیت‌های موجود در منطقه به ویژه از آب و خاک و ... را تنها بخشی از اهداف اداره کل شیلات در زمینه اجرای فعالیت‌های توسعه آبزی پروری در منطقه و کشور برشمرد.

گلشنی اضافه کرد: در سال‌های اخیر، سالانه میزان برداشت ماهی از شهرهای بندری این استان ۱۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان ۶۰ درصد تهیه مواد اولیه کارخانجات را در راستای تولید کنسرو تن ماهی به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در زمینه ماهی‌های تجاری به دلیل آنکه صید بی‌رویه توسط صیادان غیرمجاز صورت می‌گیرد مشکلاتی را به وجود آورده‌اند که از نیروی انتظامی، دریابان‌ها و به ویژه مردم تقاضا می‌شود تا جلوی این کار را بگیرند
منبع : خبرگزاری تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید