استفاده از شيرهاي دريائي براي مين يابي

پنج‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

استفاده از شيرهاي دريائي براي مين يابي
در رزمایش دریائی تحت رهبری آمریکا در خلیج فارس از شیرهای دریائی برای مین یابی استفاده می شود.
برای نخستین بار در رزمایش نظامی خلیج فارس در تمرینات نیروی دریائی ارتش آمریکا از شیرهای دریائی کمک گرفته می شود.
توانمندی ها و ویژگی های خاص شیرهای دریائی موجب شده است استفاده از آن برای یافتن مین های کارگذاشته شده در زیر آب مناسب باشد.
جیسی المر خبرنگار اسکای نیوز عربی که هر روز سلسله گزارشهایی از زوایای مختلف رزمایش دریائی تحت رهبری آمریکا در خلیج فارس می فرستد در گزارشی با نمایش تصاویر یکی از این شیرهای دریائی که احترام نظامی را نیز یاد گرفته است گفت این شیر دریائی دستور را اجرا می کند. کار او اجرای مأموریت های ویژه ای در نیروی دریائی ارتش آمریکا برای جستجو و یافتن مین های دریائی است. در این تمرینات مربی این شیر دریائی او را برای یافتن خطر یا هدف خاصی که رادارها رصد کرده اند اعزام می کند. حیوان با استفاده از دستگاهی که به همراه دارد با پاسخ آری یا نه باز می گردد.
برایان ویزمن مربی شیرهای دریائی در نیروی دریائی ارتش آمریکا می گوید: موضوع جدید این است که ما فن آوری های جدید را در آموزشهایمان به کار گرفته ایم. حس گرهایی که ما از آن بهره می بریم به حیوان کمک می کند تا موقعیت هدف یا خطر را در عمق دریا شناسائی کند. ما سیستم اکتشافی صوتی و رادار و دوربین های پیشرفته در اختیار داریم این دستگاهها همگی کار حیوان را تسهیل می کند و ترکیبی از توانمندی های انسان و حیوان برای ما فراهم می شود.
شیرهای دریائی به هوش سرشارشان و همچنین قدرت تشخیص رنگها در زیر آب شهرت دارند. این حیوانات همچنین قادرند در عمق 250 متری آب با سرعت 10 کیلومتر در ساعت شنا کنند. این امور موجب شده است بتوانند در رزمایش ها و عملیات مین یابی در مناطق مختلف جهان شرکت کنند.
جنیفر مگین دامپزشک نیروی دریائی ارتش آمریکا می گوید: شیرهای دریائی حیواناتی بسیار اجتماعی هستند و از نظر آموزش پذیری به سگ شباهت دارند. آنها همچنین قدرت شنوائی و دید و شناگری خوبی دارند و حتی در هزاران متر زیر آب
قادرند اکسیژن را به اعضای حیاتی بدنشان برسانند. فن آوریهای روز هنوز قادر به تحقق این ویژگی ها نیستند.
بودجه برنامه آموزش آبزیان در آمریکا به دو میلیون دلار می رسد و اکنون حدود یکصد حیوان در این برنامه هستند. مجریان این برنامه می گویند حیواناتی که آموزش می بینند از بهترین خدمات بهداشتی برخوردارند
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید