کیفیت پایین خوراک، باعث تشدید بیماری و افزایش تلفات مزارع ماهی شد

یک‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

کیفیت پایین خوراک، باعث تشدید بیماری و افزایش تلفات مزارع ماهی شد
مدیر شیلات چهارمحال و بختیاری گفت: کیفیت پایین خوراک ماهی، بیماری 'وی. اچ. اس' را در مزارع ماهیان سردآبی استان تشدید کرده و این مسئله سال قبل نیز باعث تلفات مزارع پرورش ماهی استان شد.
پرویز منصوری در نشست بررسی مشکلات شیلات استان افزایش نظارت بر کیفیت غذای ماهیان سردابی را ضروری دانست و تصریح کرد: بیماری 'وی. اچ. اس' فعلا درمان ندارد و تنها می توان با کیفیت بالای خوراک، پایین آوردن تراکم ماهیان در استخرهای پرورش ماهی و افزایش بهداشت این بیماری را کنترل کرد.
وی افزود: قوانین بیمه برای بیمه آبزیان سردآبی مشکل دارد که باید از سوی قانونگذار اصلاح شود تا در وضعیت های بحرانی، شیلات داران دچار ضرر و زیان نشوند.
منصوری تصریح کرد: سال گذشته بیماری 'وی. اچ. اس' در مزارع پرورش چهارمحال وبختیاری با ورود تخم ماهی های خارجی مشاهده و باعث شد که از 265 مزرعه پرورش ماهی فعال استان، 94 مزرعه غیرفعال شود.

مدیر شیلات چهارمحال و بختیاری گفت: این عامل بیماری در استان های کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری نفوذ پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری در دمای پایین فعالتر شده و در فصل سرما تلفات را بالا می برد، اما بیماری مشترک بین انسان و ماهی نبوده و با خارج شدن ماهی از آب، ویروس از بین می رود.

منصوری اظهار داشت: برخی پرورش دهندگان، مزارع ماهی خود را خشک کرده تا ویروس از بین برود و به همین منظور، از مزرعه داران حاشیه رودخانه سبزکوه، رستم آباد و پروز لردگان نیز می خواهیم که مزارع خود را برای مدت کوتاهی خشک کنند.

وی افزود: مرکز ملی تشخصی بیماری های ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری فعال شده و با نمونه گیری از بچه ماهی ها در حال کنترل عامل این بیماری است.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست بر تشکیل اتحادیه تولید کنندگان ماهیان سردابی در استان تاکید کرد.

'قاسم سلیمانی دشتکی' اظهار داشت: تمامی شیلات داران در قالب تعاونی ها، باید ضمن عضویت در این اتحادیه، نسبت به تمکین دستور العمل های ابلاغی اقدامات لازم را انجام داده تا از مشکلات قشر تولید کننده ماهیان سردآبی در استان کاسته شود.

وی خاطرنشان دستگاه های اجرایی چهارمحال و بختیاری مانند ادارات کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و دامپزشکی موظف به تدوین ساز و کارهای ایجاد این اتحادیه در کمترین زمان ممکن هستند.

سلیمانی دشتکی اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری بیشترین سهم را در تولید ماهیان سردآبی کشور دارد و سال گذشته به علت بیماری ماهیان، بیشترین خسارت را در این زمینه متحمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مدیران دستگاه های اجرایی مربوطه در چهارمحال و بختیاری باید به منظور جذب اعتبارات ملی برای انجام مطالعات پیشگیری از بیماری ماهیان سردآبی اقدامات لازم را انجام دهند.

استاندار چهارمحال و بختیاری بیان داشت: بیمه ها نیز باید ساز وکار لازم، برای کاهش خسارت تولیدکنندگان ماهیان سردآبی را تدوین و بانک های عامل نیز موظف به ارائه تسهیلات به تولید کنندگان خسارت دیده هستند.

سلیمانی دشتکی همچنین تصریح کرد: زمینه اجتماعی و امنیتی برخورد با مزارع پرورش ماهی غیرمجاز فراهم شده و شورای حفاظت از منابع آب استان در این زمینه بزودی تشکیل جلسه می دهد.

وی گفت: اداره کل پدافندغیرعامل استانداری، مدیریت شیلات و دامپزشکی چهارمحال و بختیاری موظف به بررسی کیفیت خوراک آبزیان تولیدی بوده و باید با کارخانه هایی که استانداردهای لازم را رعایت نکرده اند، برخورد قانونی داشته باشند
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید