شرایط هامون از دریاچه ارومیه بحرانی تر است

چهار‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۲ بازدید


خبرنگار مهر، خسرو افسری ظهر سه شنبه در جلسه کارگروه نجات هامون در استانداری افزود: منشأ تامین آب دریاچه ارومیه داخل کشور است و با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح می‌توان به نتایج مورد نظر دست یافت رسید اما در دریاچه هامون سرچشمه تامین آب در خارج از کشور است و لذا مشکلات هامون باید با نگاه مضاعف و توجه جدی دولت پیگیری و دیده شود.
وی ادامه داد: زندگی و معیشت اکثر مردمان سیستان با تالاب هامون گره خورده است و در حال حاضر خشکیدگی این دریاچه حیات انسانی و جانوری و به خصوص معیشت مردم را به مخاطره انداخته است.
وی ادامه داد: مشکلات و تبعات ناشی از هامون در بخش‌های مختلف، اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی در حال بررسی است و نگاه ویژه دولت و حضور مسئولان کشوری و بین‌المللی در طی ماه های گذشته موجب ایجاد روزنه امید در دل مردمان رنج کشیده و صبور سیستان شده است.
افسری ابراز داشت: کارگروه نجات هامون با تاکید جدی ریاست سازمان محیط زیست کشور در حال فعالیت است و در این کارگروه از اساتید دانشگاه ها، سازمان های مردم نهاد و فعالان زیست محیطی برای بررسی راهکار های ارزنده استفاده می‌شود.
وی بیان داشت: در همین راستا با اختصاص مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار کار احیای 2 هزار و 300 هکتار از تالاب هامون با عمق کم به منظور کاهش ریزگرد ها در دو منطقه ادیمی و افضل آباد در فاز نخست در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: دریاچه هامون علاوه بر تاثیر در اشتغال، کشاورزی ، رونق دامداری، صنایع دستی و همچنین صنعت شیلات به دلیل جاذبه های طبیعی و چشم انداز های زیبا از جمله کوه خواجه همه ساله پذیرای بیش از 500 هزار گردشگر داخلی و خارجی بوده است که متاسفانه همه این ظرفیت ها تحت تاثیر خشکسالی از بین رفته است

دیدگاه خود را بیان کنید