لزوم افزایش تخصیص تجهیزات اداره بندر خارگ برای مقابله با آلودگی‎های نفتی

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

لزوم افزایش تخصیص تجهیزات اداره بندر خارگ برای مقابله با آلودگی‎های نفتی
کارشناس ارشد ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست خارگ گفت: برای مقابله با آلودگی‌های نفتی، باید تجهیزات بهتری به اداره بندر خارگ اختصاص داده شود
محرم فکری در حاشیه دوره آموزشی حقوق دریایی به همت اداره بندر و دریانوردی خارگ برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خارگ، اظهار کرد: مشکل اول و اصلی عدم اطلاع ارگان‌ها و نهادهای درگیر کار در این زمینه است و با وجودی که در این زمینه کارهایی شده است همه تلاش‌هایی که انجام می‌شود در زمان حادثه آمادگی لازم به واسطه عدم اطلاعات کافی وجود نخواهد داشت.
وی افزود: برای افزایش ایمنی باید یک سری تجهیزات و امکانات فراهم شود که به نظر می‌رسد امکانات و تجهیزات موجود جوابگوی آلودگی های نفتی نیستند و با توجه به اینکه آمار و گزارش‌ها از میزان بالای آلودگی در اطراف منطقه حکایت می‌کند، باید تعمیر و نگهداری از لوله‌های نفتی در زیر آب به ویژه آن‌هایی که دیگر عمری از آن‌ها گذشته است به وسیله ارگان‌های مربوطه با توجه و دقت بیشتری صورت بگیرد.
کارشناس ارشد ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست خارگ خاطرنشان کرد: این آلودگی‌ها در اطراف خارگ به وضوح پیداست ولی کسی متأسفانه پاسخگو نیست و به نظر می‌رسد رسانه‌ها باید این خواسته ملی و مردمی را در جهت محیط زیستی سالم بهتر و بیشتر انعکاس دهند تا اقدامات لازم برای بهبود محیط زیست دریایی صورت گیرد.
وی عنوان کرد: ارتزاق این مردم چون از محل دریا و آبزیان است باید این مسئله به صورت ویژه دیده شود و توجه داشته باشیم که ضایعات و پساب‌های نفتی، صنعتی و خانگی نباید به هیچ وجه به دریا ریخته شود و تمام افراد مسئول و غیرمسئول در این زمینه احساس مسئولیت کنند و در این راستا گام بردارند.
فکری اشاره داشت: در زمینه آلودگی‌های نفتی، ما تجهیزات مورد نیاز را برای خارگ خریداری کرده‌ایم و با توجه به شرایط خاص و ویژه آن‌ها برای نگه داری، باید در منطقه‌ای مناسب استقرار یابند که باید زودتر فراهم شود و باید در این زمینه نیز کار شود و سوله‌ای مناسب تهیه شود و در سال آینده به خارگ منتقل خواهند شد.
وی با تاکید بر حفظ زمان در هنگام وقوع حادثه گفت: زمان عاملی مهم برای مقابله با خطرات احتمالی است و باید به صورت جدی مد نظر قرار بگیرد و از همین رو این شناورها از بوشهر به خود خارگ منتقل شوند و به هر زمان که در هنگام وقوع کار سریعتر صورت گیرد، از حادثه‌ای بزرگتر جلوگیری و در نتیجه از میزان خسارت ها بیشتر کاسته خواهد شد.
کارشناس ارشد ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست اذعان کرد: اولویت اصلی در حال حاضر صادرات نفت هست و به نظر می‌رسد در این بین گاهاً بحث حفاظت از محیط زیست در حاشیه قرار می‌گیرد و نادیده گرفته می‌شود، در حالی که در آینده می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را به منطقه وارد کند
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید