احیای تالاب شادگان تا ۶ ماه آینده

چهار‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

احیای تالاب شادگان تا ۶ ماه آینده
دروقی،‌ فرمانده سپاه شهرستان شادگان در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم، در خصوص انتقال آب رودکارون به تالاب شادگان اظهار داشت: انتقال آب رود کارون به تالاب شادگان ضروری است. بنابراین باید این امر صورت گیرد که در 6 ماه آینده مقرر شده که آب رود کارون به تالاب شادگان منتقل شود.
وی با بیان اینکه ما ناچاریم از طریق کانالی آب کارون را منتقل کنیم‌ چراکه ورودی و دبی از سمت رودخانه جراحی و زهره به سمت تالاب کاهش یافته است به همین دلیل ما تصمیم به انتقال رود آب کارون به تالاب گرفته‌ایم، ادامه داد: با توجه به اینکه برخی افراد شبانه تلمبه خانه سیار نصب می‌کنند، آب رود کارون کفاف حق آبه تالاب را نمی‌دهد بنابراین حق‌آبه تالاب رعایت نمی‌شود. لذا ناچار به برداشت آب از رود کارون هستیم.
* انتقال آب رود کارون به تالاب شادگان و مشکل کشاورزی برای افراد پایین دست کارون
دروقی بیان کرد: اگر از طریق کانالی آب رود کارون را به تالاب شادگان منتقل کنیم باید انتظار نیز داشته باشیم که از سمت دریا آب شور به تالاب کشیده می‌شود و کشاورزی در پایین دست کارون دچار مشکل می‌شود در واقع کشت گندم و نخل‌ها دچار مشکل می‌شود.
وی افزود: مسئولان قبل از انتقال آب کارون کار کارشناسی انجام دهند چرا که برداشت آب از رود کارون بسیار بالا است در واقع ظرفیت آب کارون به حدی نیست که جوابگوی تمام مسائل شود ولی می‌تواند این امر سازمان دهی شود؛‌اگر به اندازه یک متر مکعب آب کارون به تالاب منتقل شود به همان میزان ای‌سی آب و بالا آمدن سطح آب و روی آبزیان نقش ایفا می‌کند بنابراین امیدواریم قبل از انتقال آب کارون کار کارشناسی صورت گیرد تا شاهد اقدامات خوبی باشیم.
* آب از طریق پمپاژ به تالاب شادگان هدایت می شود
فرمانده سپاه شهرستان شادگان گفت: در گذشته به طور طبیعی سیلابهای مازاد بر احتیاج رودخانه کارون از طریق نهر مارد به تالاب شادگان وارد می شد اما در سالهای اخیر به دلیل سد‌سازی بی رویه و کشاورزی توسعه نیافته در اطراف این رودخانه دیگر این انتقال آب به طور طبیعی اتفاق نمی افتد و این تالاب خشک شده است.
وی افزود: در طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان، آبهای سیلابی رودخانه کارون که بیشتر از دبی پایه این رودخانه هستند به میزان 5 متر مکعب در ثانیه به طور متوسط از طریق پمپاژ به تالاب شادگان هدایت می شود و پیش بینی می کنیم تا حدود 6 ماه آینده این تالاب احیا شود
منبع : خبرگزاری تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید