هیچ بیماری مرگ زودرس میگو درایران گزارش نشده است

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۲ بازدید


عضو هیات علمی پژوهشکده میگوی کشور گفت: با وجود این که شیوع بیماری نوپدید مرگ زود رس میگو(EMS ) در برخی کشورها باعث کاهش 25 درصدی تولید میگوی پرورشی در جهان شده اما تاکنون گزارشی از این بیماری در ایران دریافت نشده است
عقیل دشتیان نسب روز یک شنبه درحاشیه کارگاه آموزشی شناسایی و پیشگیری بیماری EMS در بوشهر در گفت وگو با ایرنا افزود: این بیماری از سال 2009 در منطقه چین، ویتنام، تایلند و مالزی شیوع پیدا کرده و هم اکنون در کشور مکزیک نیز دیده شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به تعاملاتی که جمهوری اسلامی در زمینه پرورش میگو با کشورهای یاد شده دارد با وجود این که هنوز در کشور ایران گزارشی در زمینه شیوع این بیماری دریافت نشده ولی برای این که همانند شیوع بیماری لکه سفید غافلگیر نشویم باید با پایش این بیماری نوپدید از ورود آن به مزارع پرورش میگو جلوگیری کرد.

دشتیان نسب بیان کرد: شیوع بیماری EMS در کشورهای یاد شده باعث کاهش تولید میگوی پرورشی به میزان 25درصد تولید دنیا شده است.

وی ادامه داد: به همین قیمت میگوی پرورشی در دنیا50درصد افزایش یافته است.

دشتیتان نسب درباره بیماری مرگ زودرس میگوی پرورشی تصریح کرد: این بیماری به طور معمول در یک ماه اول پرورش دیده می شود و با تاثیری که بر دستگاه گوارش میگو دارد 60 تا 80درصد میگوها را در همان زمان از بین می برد.

عضو هیات علمی پژوهشکده میگوی کشور در استان بوشهر گفت: عامل این بیماری باکتری به نام ویبریوپاراهمولیتیکوس است که این باکتری در شرایط خاصی می تواند باعث تلفات میگوها شود.

دشتیان نسب اظهار کرد: به همین دلیل باید روی کیفیت پست لاروها نظارت کافی داشته باشیم که با کیفیت ذخیره سازی و وارد استخرها شوند.

وی یادآور شد: آماده سازی استخرها باید طبق اصول بهداشتی و موازین استاندارد بین المللی GMPاجرا شود و در طی دوره پرورش کیفیت آب و رسوب غذا نیز به خوبی رعایت شود.

دشتیان نسب اضافه کرد: بیماری نوپدید مرگز زودرس میگو براثر تغییرات اکولوژیک به وجود می آید.

این عضو هیات علمی پژوهشکده میگوی کشور گفت: برای پیشگیری و مقابله با این بیماری سیستم دولتی و خصوصی با همکاری همدیگر در زمینه قرنطینه، پایش ها و مانیتورینگ اقدام کنند.

دشتیان نسب افزود: در همین ارتباط طرحی در کشور برای پایش این بیماری دیده شده که نیازمند اعتباراتی است که در صورت همکاری دستگاه های اجرایی پژوهشکده میگوی کشور این کار را برای کشور انجام می دهد.

وی گفت: این کارگاه آموزشی روز سه شنبه نیز برای پرورش دهندگان سایت های بندرریگ و بویرات دیلم در محل اداره شیلات شهرستان گناوه برگزار می شود.

کارگاه آموزشی شناسایی و پیشگیری بیماری نوپدید مرگ زودرس میگو EMS با حضور پرورش دهندگان سایت های موند شمالی، دلوار، شیف و رودحله در استان بوشهر برگزار شد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید