کانال آبرسانی لاندا در بخش مرکزی قصرشیرین لایروبی شد

چهار‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

کانال آبرسانی لاندا در بخش مرکزی قصرشیرین لایروبی شد
بخشداری مرکزی قصرشیرین از لایروبی کانال آبرسانی ˈلانداˈ بطول 17 کیلومتر برای استفاده بهینه از منابع آب و مصارف کشاورزی خبر داد
کامران بدریˈ روز سه شنبه در نشست مشترک با مسوولان جهاد کشاورزی، امور آب، شیلات و جمعی از کارشناسان جهاد کشاورزی و باغداری قصرشیرین افزود: این اقدام موجب شده تا در صورت خشکسالی، روستاییان برای مصارف کشاورزی با مشکل کم آبی مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: همچنین با انجام لایروبی، اینک آب جاری در این کانال برای استفاده همه روستاهای بخش مرکزی تقسیم بندی خواهد شد تا مورد استفاده بهینه کشاورزان و باغداران منطقه قرار گیرد.

بدری، همچنین از لایروبی رودخانه های دایمی شهرستان به منظور بهره برداری بهینه کشاورزان و باغداران منطقه از این منابع آبی در فصل تابستان خبر داد.

بخشدار مرکزی قصرشیرین بر اعمال تخفیف در حق آب بهای مصرفی کشاورزان و باغداران منطقه با همکاری امور آب تاکید کرد و خواستار پرداخت بموقع آب بها از سوی مالکان پنج استخر پرورش ماهی در حوزه استحفاظی بخش مرکزی شد.

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین نیز در این نشست با بیان اینکه در این شهرستان قصرشیرین 50 کیلومتر کانال سنتی وجود دارد که باید هر سال لایروبی شود، گفت: 12 کیلومتر از این کانال های سنتی آبرسانی کشاورزی امسال لایروبی شده است.

ˈرضا محمدیˈ افزود: لایروبی 11 کیلومتر دیگر از کانال های سنتی شهرستان نیز در صورت تامین اعتبار از محل اعتبارات خشکسالی در حوزه روستاهای بخش مرکزی و سومار انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: بمنظور استفاده بهینه باغداران منظقه که مشکل کم آبی دارند 42 باب استخر ذخیره آب احداث شده و شش هزار و 431 متر لوله پلی اتیلن نیز بصورت رایگان برای باغداران منطقه خریداری و در اختیار آنها قرار گرفته است.

محمدی خاطرنشان کرد: در مجموع اعتبار هزینه شده برای لایروبی کانال ها، احداث استخر ذخیره آب، خرید لوله و همچنین آبرسانی سیار به باغات منطقه تنگاب از توابع این شهرستان یک میلیارد و 200 میلیون ریال بوده است.

وی یادآور شد: امسال 203 هکتار از باغات شهرستان نیز با هفت میلیارد و 100 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به سیستم آبیاری قطره ای مجهز شده و 110هکتار از اراضی زراعی منطقه نیز با یک میلیارد و 650 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به سیستم آبیاری بارانی تجهیز شده اند.

مدیرجهاد کشاورزی قصرشیرین با اشاره به اینکه مجموع اراضی باغی و کشاورزی این شهرستان که به سیستم آبیاری مدرن مجهز شده اند یک هزار و 600 هکتار است، افزود: علاوه بر کانال های سنتی، 38 کیلومتر کانال آبرسانی کشاورزی مدرن (بتنی) نیز احداث شده است.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بیش از 25 هزار نفر جمعیت دارد و دارای 29 هزار و 188هکتار اراضی کشاورزی و باغ است
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید