تلاش برای حفظ کوسه‌ها در آب‌های خاورمیانه

پنج‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

تلاش برای حفظ کوسه‌ها در آب‌های خاورمیانه
هفت کشور عربی حاشیه خلیج فارس در «دوبی» توافقنامه‌ای را برای مقابله با قطع باله کوسه‌ها و حفاظت از آبزیان مهاجر در خاورمیانه به امضا رساندند
حیات آبزیان در معرض فشارهای فزاینده ناشی از صید بی‌رویه در سراسر جهان است. صید سالانه بیش از 70 میلیون قطعه کوسه در سراسر جهان یک حقیقت نگران‌کننده و تلخ است که گروه‌های طرفدار محیط زیست را برای حل این مشکل جدی مصمم کرده است. مشکل اصلی پیش‌روی حفاظت از این آبزیان این است که اکثر آنها گونه‌های آبزی مهاجر هستند که این مسئله، نجات آنها را به شدت به همکاری‌های بین‌المللی وابسته کرده است.
در همین رابطه و همگام با تلاش‌های بین‌المللی اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان بر گنجاندن هفت گونه مهم کوسه‌ها و سفره‌ماهی‌ها در فهرست کنوانسیون منع تجارت بین‌المللی گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر (CITES)، توافق کرده‌اند که هدف آنها تشدید قوانین حفاظت از این آبزیان بواسطه سازماندهی و قانونمند کردن صید و تجارت آنها در سطح بین‌المللی است.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه رسمی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، صندوق بین‌المللی حفاظت از حیوانات (IFAW) همچنین این ایده را گسترش داده و چندین کارگاه آموزشی به منظور افزایش ظرفیت سرمایه‌داران برای اجرای قوانین محلی و بین‌المللی متناسب با حفاظت از حیات دریایی به ویژه کوسه‌ها برگزار کرده است. به همین منظور وزارت حفاظت از محیط زیست و آب امارات متحده عربی و کنوانسیون گونه‌های مهاجر (CMS) در حال برگزاری کارگاه‌های آموزشی با هدف حفاظت از کوسه‌ها و مقابله با قاچاق سایر گونه‌های آبزی در آب‌های دوبی هستند.
در طول برگزاری این کارگاه آموزشی، IFAW با همکاری CMS تفاهم‌نامه‌ای را با هدف حفاظت از کوسه‌ها در خاورمیانه به امضا هفت کشور حاشیه خلیج فارس می‌رسانند
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید