تولید اقتصادی تر آبزیان مستلزم توجه به تغذیه ماهیان است

دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

تولید اقتصادی تر آبزیان مستلزم توجه به تغذیه ماهیان است
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: دستیابی به تولید اقتصادی تر آبزیان، مستلزم توجه جدی به تغذیه انواع ماهیان است.
محمود صیادبورانی افزود: برای دستیابی به تولید اقتصادی تر در کمترین زمان و با حداقل ریسک ماهی قزل آلا، به کار بردن غذای مناسب و حاوی مواد مورد نیاز این ماهی، اهمیت بسیار بالایی دارد.
وی یادآورشد: جیره غذایی که برای ماهی قزل آلا در نظر گرفته می شود باید از نظر نوع و مقدار ترکیبات تشکیل دهنده آن یعنی، پروتیین، چربی و مواد معدنی از ویژگی های متناسب با نیازهای این نوع آبزی برخوردار باشد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، با بیان اینکه بعد از کیفیت و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آب، غذا از مهمترین عوامل موفقیت در امر پرورش ماهی قزل آلاست، گفت: بیش از 70 درصد قیمت تمام شده هر کیلوگرم ماهی هزینه خوراک آن است و با توجه به این مهم می توان به اهمیت و نقش غذا، متناسب بودن آن از نظر نوع و مقدار در هر مرحله از رشد و پرورش پی برد.

صیاد بورانی تاکید کرد: در صورت استفاده از غذا یا جیره غذایی مناسب، علاوه بر تامین نیاز بدنی آبزیان، موجب بهبود وضعیت عمومی و سلامتی ماهی، کاهش تلفات در طول دوره پرورش، سریعتر شدن رشد آنها، تولید ماهی با متوسط وزنی بالاتر و در نهایت، دستیابی به مقدار کل تولید بالاتر در هر استخر یا در سطح کل مزرعه خواهد شد.

وی ادامه داد: چنانچه از غذایی با ترکیبات نامناسب استفاده شود به نحوی که نیازهای تغذیه ای ماهی قزل آلا تامین نشود، مقدار کافی از ویتامین های مورد نیاز و مورد علاقه ماهی تامین نشود و یا غذای ماهی یا فاسد باشد، همه این موارد در نهایت نتایج منفی و نامطلوب همچون عدم مصرف غذا توسط ماهی های پرورشی، کاهش میزان مقاومت ماهی در برابر بیماری و عوامل ناخواسته محیطی از قبیل تغییر اسیدیته آب، دمای آب و کاهش میزان رشد ماهی ها و در حالت های شدید، وقوع تلفات در ماهی ها و سرانجام، کاهش میزان تولید سالانه مزرعه و کاهش میزان سود دهی و در آمد سالانه مزرعه را به دنبال خواهد داشت.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: با توجه به اهمیت موضوع، بالا بردن سطح آگاهی، دانش فنی و آشنایی با علم روز و دستاوردهای نوین در امر تغذیه ماهیان سردآبی بسیار مهم و حایز اهمیت است.

صیادبورانی خاطرنشان کرد: به همین منظور کارگاه آموزشی' تعذیه ماهیان سردآبی' با حضور جمعی از کارشناسان شیلات و ترویج جهاد کشاورزی، مهندسان نظام مهندسی کشاورزی، پرورش دهندگان ماهیان سردآبی، علاقه مندان و فعالان این بخش امروز / دوشنبه/ برگزار می شود.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید