احداث 2 سایت جدید زیستگاه مصنوعی جدید در آب‌های هرمزگان

چهار‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۹ بازدید

احداث 2 سایت جدید زیستگاه مصنوعی جدید در آب‌های هرمزگان
مدیرکل شیلات هرمزگان از احداث دو سایت جدید زیستگاه مصنوعی جدید در آب‌های هرمزگان خبر داد.
سید پرویز محبی صبح امروز در نشستی مرتبط با ایجاد دو زیستگاه مذکور با بیان اینکه زیستگاه‌های مصنوعی نیاز امروز آبزیان و پشتوانه فردای صیادان است گفت: این پروژه بزرگ با هدف بازسازی و احیای ذخایر آبزیان و همچنین کاهش فشار صید در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در منطقه کیش بیش از یک هزار و 200 هکتار و در بندرلنگه نیز 50 هکتار زیستگاه مصنوعی احداث شده ادامه داد: در حال حاضر نیز زیستگاه‌های مصنوعی جدید در آب‌های بندرصلخ جزیره قشم و بندربستانه شهرستان بندرلنگه استقرار یافته است
محبی با بیان اینکه برای این پروژه حدود 7 میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری هزینه شده است گفت: در این پروژه 18 هزار لوله بتنی با قطر 20 تا 40 سانتی‌متری در عمق 10 تا 20 متری دریا استقرار داده شده است.

مدیرکل شیلات هرمزگان خاطرنشان کرد: هر شش لوله بتنی به صورت یک سازه ایجاد و در فاصله 200 متری از هم در دریا کار گذاشته شد.

وی بیان داشت: این زیستگاه‌های مصنوعی که از جنس لوله‌های بتنی است محل مناسبی برای زاد و ولد، تغذیه و تخم‌گذاری آبزیان به ویژه ماهیان کف‌زی است.

محبی با اشاره به اینکه استقرار زیستگاه‌های مصنوعی در دریا یکی از بهترین روش‌ها برای احیا و بازسازی آبزیان کف‌زی به شمار می‌رود، پیش‌بینی کرد با استقرار این زیستگاه‌های مصنوعی به ذخایر آبزیان کف‌زی در محل استقرار سازه‌های زیستگاه مصنوعی به میزان مطلوبی اضافه می‌شود.

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: حداقل پس از گذشت شش ماه از استقرار این سازه‌ها در دریا می‌توان اثرات مثبت آنها بر روی ذخایر آبزیان را شاهد بود.

گفتنی است هرمزگان با صید سالانه بیش از 180 هزار تن رتبه نخست در کشور دارد.

صید بی‌رویه و فعالیت‌های صنعتی و حمل و نقلی در خلیج فارس طی سال‌های اخیر، بسیاری از گونه‌های آبزی را در معرض خطر انقراض قرار داده است.
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید