کنسانتره‌های گیاهی الگویی نوین برای تغذیه ماهیان

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

کنسانتره‌های گیاهی الگویی نوین برای تغذیه ماهیان
محقق موسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر گفت: با وجود منابع عظیم دانه‌های روغنی در کشور تاکنون دستورالعمل و تکنیک کاربردی جهت تولید کنسانتره‌های گیاهی از دانه‌های روغنی ارائه نشده است.
مهندس میرحامد سیدحسنی در سخنرانی علمی موسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر که با عنوان «کنسانتره‌های گیاهی الگویی نوین جهت تغذیه ماهیان» برگزار شد، گفت: بطور سنتی پودرماهی منبع اصلی تامین کننده پروتئین در جیره غذای آبزیان بخصوص گونه‌های گوشتخوار مانند آزاد ماهی و مارماهی است.
وی ادامه داد: در کل ماهیان به پنج تا 50 درصد آرد ماهی و میگو، به آرد بدست آمده از جانوران دریایی تا حد 30 تا 50 درصد جیره نیاز دارند. در کنار محدودیت دسترسی، اصولا آرد ماهی در میان اجزای غذایی ماده‌ای گران است. محققان بسیاری در مورد جایگزین‌های پروتئینی (کنجاله سویا و کانولا) بعنوان جایگزین پودرماهی در جیره غذایی آبزیان تحقیق کرده‌اند. در میگو و ماهیان گوشتخوار جایگزینی پروتئین‌های گیاهی بجای آرد ماهی موفقیتهای کمی را در پی داشته است.
وی اضافه کرد: در میان پروتئین‌های گیاهی بنظر می‌رسد که آرد سویا و کانولا مهمترین پروتئین مغذی گیاهی هستند، اما غلظت بالای فاکتورهای ضدتغذیه‌ای میزان استفاده از آن را در جیره غذایی آبزیان محدود می‌کند. کنسانتره گیاهی محصولی است که با قراردادن کنجاله‌های گیاهی در محلول استخراج کننده نظیر محلول‌های قلیایی و یا اسیدی (متانول، اتانول، اسیدکلریدریک و یا آب) و تنظیم pH در سطوح مناسب بدست می‌آید که در نتیجه این فرایند کربوهیدراتها، اسیدفیتیک، الیگوساکارید و بخش اعظم فاکتورهای ضدتغذیه‌ای آن در محلولهای فوق حل شده و میزان پروتئین محصول افزایش می‌یابد.

سید حسنی ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد که پروتئین کنسانتره سویا منبع جایگزین مناسبی بجای پودرماهی در جیره غذایی میگو و آبزیان است. در میگو پروتئین کنسانتره سویا تا 40 درصد توانست جایگزین پودرماهی بدون تاثیر منفی بر شاخصهای رشد شود. اما در ماهی 40 تا 100 درصد پروتئین کنسانتره سویا توانست جایگزین پودر ماهی شود. همچنین آزمایشات انجام شده در مورد تاثیر کنسانتره پروتئین کانولا بجای پودرماهی نشان داده که امکان جایگزینی این ماده بمیزان 50 تا 75 درصد در گونه‌های گوشتخوار و سردابی وجود دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه با وجود منابع عظیم دانه‌های روغنی و کارخانجات تولید روغن نباتی در کشور تاکنون دستورالعمل و تکنیک کاربردی جهت تولید کنسانتر‌ه‌های گیاهی از دانه‌های روغنی نظیر سویا، کانولا، آفتابگردان و پنبه دانه در کشور ارائه نشده است و پیشنهاد می‌کنم که با همکاری بخش صنایع غذایی طرح کلانی در این زمینه طراحی شود و پس از بررسی‌های مقدماتی فرمولاسیون نوین جیره‌های غذایی تاسماهیان بر اساس کاهش پودر ماهی و تامین قسمت اعظم پروتئین مورد نیاز از کنسانتره‌های گیاهی طراحی شود
منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید