پیشگیری و کنترل بیماری‌های قزل آلای پرورشی با نانوفیلتر محققان ایرانی

شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

پیشگیری و کنترل بیماری‌های قزل آلای پرورشی با نانوفیلتر محققان ایرانی
محققان دانشگاه تربیت مدرس موفق شدند با استفاده از فناوری نانو،‌ فیلتر نانوذرات نقره را به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های قزل آلای رنگین کمان پرورشی تولید کنند.
شیوع بیماری‌ها یکی از عوامل مهم ایجاد خسارت به صنعت تکثیر و پرورش آبزیان است؛ از طرفی بیشتر بیماری‌های آبزیان از طریق آب آلوده به میکروارگانیسم‌ها انتقال می‌یابند. در این طرح با استفاده غیرمستقیم از نانو ذرات نقره در قالب فیلتر‌های تصفیه آب، اقدامات موثری جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های آبزیان به عمل آمده است.
دکتر سید علی جوهری، عضو هیات علمی دانشگاه کردستان که این طرح را در قالب رساله دکتری تخصصی خود با راهنمایی دکتر محمدرضا کلباسی - استاد دانشگاه تربیت مدرس - به انجام رسانده است در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه فلز نقره دارای خاصیت ضد میکروبی شناخته شده ای است و زمانی که در ابعاد نانو درمی‌آید این خاصیت آن چندین برابر می‌شود، تصریح کرد: استفاده از نانو نقره به صورت مستقیم برای آبزیان سمی است اما در سیستم ابداع شده، با استفاده غیرمستقیم از نانو ذرات نقره در قالب فیلتر‌های تصفیه آب، پیشگیری و کنترل بیماری‌های آبزیان به راحتی میسر می‌شود.

متخصص رشته تکثیر و پرورش آبزیان با بیان اینکه با استفاده از این فناوری از ورود، شیوع و گسترش انواع بیماری‌های قارچی و باکتریایی در مزارع پرورش آبزیان جلوگیری می‌شود، گفت:‌ همچنین افزایش نرخ بازماندگی و در نتیجه افزایش سود پرورش دهندگان آبزیان از جمله مزایای این طرح است.

وی با بیان اینکه این فناوری منجر به تصفیه میکروبی و گند زدایی آب ورودی و خروجی مزارع تکثیر و پرورش آبزیان می‌شود، گفت:‌ استفاده در سیستم فیلتراسیون آب آکواریوم‌های خانگی و تجاری نیز از دیگر کاربردهای این طرح است که مطالعات جامع آن در دانشگاه تربیت مدرس به پایان رسیده است.

جوهری خاطرنشان کرد: فیلتر نانو ذرات نقره، علاوه بر کاربرد برای ماهی قزل آلای رنگین کمان و ماهیان تزیینی، برای سیستم های تکثیر و پرورش میگو و ماهیان دریایی نیز کاربرد دارد که مطالعات جامع آن در قالب رساله دکتری تخصصی یکی از دانشجویان دانشگاه هرمزگان در حال انجام می باشد.

وی در پایان با تشکر از حمایت های بنیاد ملی نخبگان و ستاد توسعه نانو اظهار داشت:‌ خوشبختانه با قول های مساعدی که از طرف ستاد نانو برای حمایت از این طرح ارائه شده است، انشاالله این اختراع به زودی در مرحله تجاری سازی و تولید انبوه قرار خواهد گرفت
منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید