رییس سازمان محیط زیست برای احیای تالاب هامون از سه وزیر کمک خواست

پنج‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۸ بازدید


معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه های جداگانه به وزرای امورخارجه، نیرو و کشور با اشاره به شرایط نامطلوب تالاب بین المللی هامون خواستار همراهی آن وزارتخانه ها در احیای هامون شد
احمد علی کیخاˈ معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست روز سه شنبه با اشاره به نامه نگاری های صورت گرفته از سوی خانم ابتکار به وزیران امورخارجه، نیرو و کشور در رابطه با شرایط نامطلوب تالاب بین المللی هامون، گفت: در این نامه نگاری ها بر لزوم تأمین حق آبه مورد نیاز تالاب در قالب اقدامات ملی و بین المللی تأکید شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، کیخا ادامه داد: در قالب این اقدامات موضوع عدم تأمین حق آبه های زیست محیطی تالاب بین المللی هامون در دهه های اخیر و بروز خسارت فراوان زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بر مردم و محیط طبیعی و تنوع زیستی منطقه مورد تأکید قرار گرفت.

وی با اشاره به اقدام روزهای اخیر افغانستان برای انحراف آب رودخانه فراه از هامون صابوری به هامون پوزک در داخل خاک افغانستان و عدم واکنش مناسب به این فعالیت مخرب، خواستار واکنش هر چه سریعتر دستگاه دیپلماسی کشور به این موضوع شد.

معاون سازمان محیط زیست گفت: این اقدامات دولت افغانستان مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز افغانستان با تخصیص ندادن حق آبه تالاب از رودخانه هیرمند، نقش مهمی در خشکیدن هامون داشت.

کیخا تأکید کرد: در همین راستا در نامه ای به وزیر نیرو، ضمن یادآوری شرایط ناگوار تالاب هامون از وی خواسته شد با تأمین حق آبه هامون از چاه نیمه ها و اختصاص آب مورد نیاز با توجه به ورود آب از رودخانه هیرمند گامی مؤثر برای احیای این تالاب برداشته شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با همراهی وزیر کشور و وزارت متبوع وی و عمل به تعهدات نیروهای مرزبانی در منطقه سیستان در مرز افغانستان و برچیدن دایک، ورود آب به داخل تالاب هامون تسریع و تسهیل شود.

دریاچه هامون پیش از خشکیدن به عنوان هفتمین تالاب بین المللی جهان و بزرگترین دریاچه آب شیرین در فلات ایران با مساحت پنج هزار و 700 کیلومترمربع و دامنه عمقی یک تا پنج متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور در منطقه سیستان علاوه بر اهمیت زیست محیطی، منبع اشتغال و فعالیت اقتصادی مستقیم برای حدود 100 هزار نفر جمعیت منطقه در بخشهای شیلات، کشاورزی، دامداری و صنایع دستی بود.

منطقه سیستان در مرز ایران و افغانستان به فاصله 200 کیلومتری شمال زاهدان شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز است
منبع : واحدمرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید