آبزیان مهاجر ناقلان جدی بیماری

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

آبزیان مهاجر ناقلان جدی بیماری
معاون سلامت دامپزشکی جنوب کرمان با اشاره به حضور پرندگان مهاجر در آبگیرهای جنوب کرمان گفت: خوشبختانه تا کنون هیچ موردی از بیماری آنفولانزای حاد پرندگان در جنوب کرمان مشاهده نشده است
خوبیار مشایخی عصر اظهارداشت: کلیه نمونه های اخذ شده از پرندگان در جنوب کرمان از نظر آنفولانزای فوق حاد پرندگان با توجه به مراقبت های انجام شده منفی می باشد.
مشایخی با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماریهای ویروسی مهم طیور می باشد که قابلیت انتقال به انسان را دارد اظهارداشت: پرندگان آبزی و مهاجر به عنوان مخازن وناقلین اصلی این بیماری عمل می کنند.
وی افزود: از علایم بالینی این بیماری میتوان به انتشارناگهانی بیماری در گله،شروع ناگهانی تلفات با روند افزایشی،بی حالی شدید،پژمردگی وعلایم تنفسی حاد،سیانوزه شدن تاج وریش،خونریزی زیر جلدی در ساق پا،کاهش شدید مصرف دان و افت ناگهانی و شدید تولید روزانه و از علایم کالبدگشایی میتوان به تورم ملتحمه چشم،پرخونی لاشه،تورم و خونریزی نای،خونریزی پتشی چربی اطراف قلب،هیدروپریکارد،تورم تخمدانها و خونریزی پیش معده اشاره کرد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان تصریح کرد: بیماری در یک منطقه از طریق پرندگان وحشی،تجهیزات آلوده،افراد حاضر در منطقه مثل دامپزشکان و واکسیناتورها،غذاوآب آلوده،باد وجوندگان منتشر می شود.
وی تصریح کرد: از راههای احتمالی انتقال ویروس آنفلوانزای طیور به انسان میتوان به، تماس مستقیم و نزدیک انسان با پرنده آلوده،از طریق میزبان واسط حیواناتی نظیر خوک را نام برد که میتواند باعث کشندگی در انسان گردد باتوجه به زئونوز بودن وایجاد تلفات صد درصد در طیور صنعتی لذا پیشگیری و کنترل بیماری هم از لحاظ بهداشت عمومی هم از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت می باشد.
مشایخی خاطرنشان کرد: دراین راستا این اداره کل علاوه بر اجرای برنامه پایش سالانه آنفلوانزا که توسط سازمان دامپزشکی ارائه می شود با شروع فصل سرما و افزایش احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، مراقبت از این بیماری را با خونگیری از طیور بومی روستاهای درمعرض خطر مثل روستاهای دارای آبگیر،رودخانه و استخر پرورش ماهی که احتمال وجود پرندگان مهاجر در آن بیشتر است با هدف ردیابی بیماری در صورت وجود و انجام به موقع اقدامات کنترلی و جلوگیری از انتشار بیماری انجام می دهد

دیدگاه خود را بیان کنید