بهارستان به دنبال انتقال آب عمان به سيستان!

چهار‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

بهارستان به دنبال انتقال آب عمان به سيستان!
طرح جنجالي احمدي نژاد براي انتقال آب خزر به كوير مركزي ايران هنوز از مرحله كلنگ زني و مطالعه فراتر نرفته است كه اين بار از بهارستان خبرآمد برخي نمايندگان مي‌خواهند براي نجات هامون با تصويب طرح عجيبي آب درياچه عمان و اقيانوس هند را راهي سيستان و اين تالاب از دست رفته كنند! نماينده زاهدان در مجلس با بيان اينکه تالاب هامون به طور کامل خشک شده و کوچ مردم سيستان ادامه دارد، از در دستور كار قرار گرفتن طرح انتقال آب درياي عمان به اين تالاب خبرداد. اين درحالي است كه سازمان حفاظت محيط زيست انتقال آب از خليج‌فارس و درياي عمان به تالاب هامون را مانند طرح انتقال آب درياي خزر به كوير مركزي ايران به هيچ وجه منطقي نمي‌داند و با تصويب و اجراي چنين طرحي مخالفند.
درحالي كه طي روزهاي گذشته معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در نامه‌هاي جداگانه به وزراي امورخارجه، نيرو و کشور با هشدار درباره شرايط نامطلوب هامون خواستار همراهي اين وزارتخانه‌ها در احياي اين تالاب شد يكي از نمايندگان مجلس انتقال آب درياي عمان به اين درياچه را به عنوان راه حلي پيشنهادي مطرح كرده و گفته است اين طرح قرار است در دستور كار قرار گيرد. ناصر کاشاني نماينده مردم زاهدان در مجلس در گفت وگو با مهر، با بيان اينکه تالاب هامون از وضعيت خوبي برخوردار نيست، اظهار داشت: اين تالاب در گذشته نه چندان دور يکي از تالاب‌هاي مهم کشور به شمار مي‌رفت اما وضعيت تالاب هامون در حال حاضر بحراني است و اين تالاب به طور کامل خشک شده است.
وي ادامه داد: در مجموع در حال حاضر بسياري از تالابهاي کشور و حتي ذخاير آبي در حال کاهش است و کشور از اين لحاظ در معرض تهديد قرار دارد.كاشاني با بيان اينکه وزش بادهاي 120 روزه سيستان زماني که تالاب هامون آب داشت موجب خنک شدن هوا مي‌شد افزود: متاسفانه با خشک شدن اين تالاب وضعيت بدي به وجود آمده و وزش اين بادها به معضلي براي منطقه تبديل شده است.اين نماينده مجلس با اشاره به تغييرات زيست محيطي در کشور تصريح کرد: متاسفانه در کشور شاهد تغييرات عوامل زيست محيطي هستيم که اين عوامل ساخته دست انسان است و باعث شده تا محيط زيست کشور وضعيت مطلوبي نداشته باشد.کاشاني با اشاره به پيگيري تأمين حق آبه تالاب هامون از کشور افغانستان گفت: تامين حق آبه تالاب هامون از گذشته نيز وجود داشته به طوريکه از سال 53 اين موضوع مطرح بوده است اما افغانستان به تعهدات خود پايبند نيست و سدهايي در اين منطقه ساخته شده که موجب کاهش آب در اين تالاب شد. وي با بيان اينکه تالاب هامون به طور کامل خشک شده است، يادآور شد: هم اکنون با خشکي تالاب هامون بسياري از روستاها زير تلي از شن قرار گرفته و بسياري از مردم اين منطقه در حال کوچ کردن به شهرهاي شمالي کشور هستند که اين امر عواقب اجتماعي بدي براي کشور خواهد داشت.
اين نماينده مجلس با اشاره به حضور مسئولان در منطقه و بازديد از تالاب هامون خاطرنشان کرد: وزير نيرو و رئيس سازمان محيط زيست در منطقه حضور پيدا کردند و با عمق بحران آشنا شدند بنابراين دولت بايد توجه خاصي به تالاب هامون کند و اعتبارات ويژه اي را براي اين موضوع در نظر بگيرد. وي با بيان اينکه سيستان و بلوچستان محروم ترين استان کشور به شمار مي‌رود، اظهار داشت: مشکل اصلي ما خشکسالي است که در پي آن کشاورزي منطقه از بين رفته است بنابراين بايد راه‌هاي ديگري براي احيا تالاب هامون اتخاذ شود که انتقال آب از درياي عمان يکي از آنه است و براي آن در سال جاري بودجه مطالعاتي نيز ديده شده است.وي در پايان با بيان اينکه يکي ديگر از مهمترين موضوعات سيستان و بلوچستان تامين آب شرب است، تصريح کرد: دولت بايد هر چه سريعتر طرحي براي تامين آب شرب شهرهاي منطقه با تکيه بر منابع داخلي تهيه کرده و به اجرا دربياورد.در همين حال احمدعلي کيخا معاون محيط زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست انتقال آب از خليج‌فارس و درياي عمان به تالاب هامون را به هيچ وجه منطقي نمي‌داند. به گفته وي، حوزه سيستان و بلوچستان يکي از نقاطي است که در آينده بيشترين تنش آبي را به دليل بارندگي کم،‌ تبخير بالا، بياباني و گسترده بودن منطقه خواهد داشت. بنابراين بايد آبهايي را که هرز رفته و به مناطق بياباني مي‌ريزد را مهار کرده و يا الگوي کشت منطقه را تغيير داد.
در روزهاي گذشته معصومه ابتکار معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در نامه‌هاي جداگانه به وزراي امورخارجه، نيرو و کشور با اشاره به شرايط نامطلوب تالاب بين‌المللي هامون خواستار همراهي آن وزارتخانه‌ها در احياي هامون شد.
خانم ابتکار در نامه‌هاي خود به وزيران امورخارجه، نيرو و کشور در رابطه با شرايط نامطلوب تالاب بين‌المللي هامون، گفت: در اين نامه نگاري‌ها بر لزوم تأمين حق آبه مورد نياز تالاب در قالب اقدامات ملي و بين‌المللي تأکيد شده است. در قالب اين مكاتبات موضوع عدم تأمين حق آبه‌هاي زيست محيطي تالاب بين‌المللي هامون در دهه‌هاي اخير و بروز خسارت فراوان زيست محيطي، اجتماعي و اقتصادي بر مردم و محيط طبيعي و تنوع زيستي منطقه مورد تأکيد قرار گرفت. كيخا هم در گفت وگوي ديگري با اشاره به اقدام روزهاي اخير افغانستان براي انحراف آب رودخانه فراه از هامون صابوري به هامون پوزک در داخل خاک افغانستان و عدم واکنش مناسب به اين فعاليت مخرب، خواستار واکنش هر چه سريعتر دستگاه ديپلماسي کشور به اين موضوع شد. معاون سازمان محيط زيست گفت: اين اقدامات دولت افغانستان مسبوق به سابقه است و پيش از اين نيز افغانستان با تخصيص ندادن حق آبه تالاب از رودخانه هيرمند، نقش مهمي در خشکيدن هامون داشت.کيخا تأکيد کرد: در همين راستا در نامه اي به وزير نيرو، ضمن يادآوري شرايط ناگوار تالاب هامون از وي خواسته شد با تأمين حق آبه هامون از چاه نيمه‌ها و اختصاص آب مورد نياز با توجه به ورود آب از رودخانه هيرمند گامي مؤثر براي احياي اين تالاب برداشته شود.وي ابراز اميدواري کرد: با همراهي وزير کشور و وزارت متبوع وي و عمل به تعهدات نيروهاي مرزباني در منطقه سيستان در مرز افغانستان و برچيدن دايک، ورود آب به داخل تالاب هامون تسريع و تسهيل شود.
درياچه هامون پيش از خشکيدن به عنوان هفتمين تالاب بين‌المللي جهان و بزرگترين درياچه آب شيرين در فلات ايران با مساحت پنج هزار و 700 کيلومترمربع و دامنه عمقي يک تا پنج متر در ناحيه کويري و بياباني شرق کشور در منطقه سيستان علاوه بر اهميت زيست محيطي، منبع اشتغال و فعاليت اقتصادي مستقيم براي حدود 100 هزار نفر جمعيت منطقه در بخشهاي شيلات، کشاورزي، دامداري و صنايع دستي بود. منطقه سيستان در مرز ايران و افغانستان به فاصله 200 کيلومتري شمال زاهدان شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هيرمند و نيمروز است
منبع : روزنامه ابتکار

دیدگاه خود را بیان کنید