آغاز کشت توام برنج و ماهی در شالیزارهای آستارا

دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۱ بازدید


رئیس اداره شیلات آستارا از آغاز کشت توام برنج و ماهی در شالیزارهای این شهرستان خبر داد
صادق خاصی‌پور عصر امروز در جلسه شیلات آغاز فصل برداشت ماهیان کشت توأم برنج و ماهی در آستارا را اعلام کرد.
وی اظهار کرد: به کشاورزانی که از طرح کشت اول و دوم استفاده کنند در نخستین سال بچه ماهی رایگان از طرف شیلات توزیع می‌شود و حمایت مالی و فنی صورت می‌گیرد.
این مسئول طرح کشت توأم برنج و ماهی در آستارا را مورد استقبال مردم دانست و تصریح کرد: کشاورزان آستارا با همکاری اداره شیلات بندر آستارا از آب کشاورزی برای کشاورزی و برای پرورش ماهی کپور و قزل‌آلا استفاده کردند.
وی هدف از کشت توأم برنج و ماهی را استفاده بهینه از آب کشاورزی، تولید ماهی و تامین پروتئین جامعه، افزایش درآمد خانوار و کاهش مهاجرت روستایی عنوان کرد.
به گفته خاصی‌پور پرورش کپور ماهیان در شالیزارها «کشت توأم با ماهی و برنج» موجب منفعت مالی و افزایش برنج می‌شود.
وی مزایای استفاده از این طرح را مبارزه بیولوژیکی با کرم ساقه‌خوار، کاهش مصرف کود و سم‌زادیی در مزارع برنج و افزایش تولید برنج در مزارع ذکر کرد.
رئیس شیلات آستارا درباره پرورش ماهی قزل‌آ‌لا در شالیزارها را کشت دوم توأم برنج و ماهی دانست و یادآور شد: کاهش بیکاری پنهان در جامعه به‌ویژه روستاها، غنی‌سازی زمین‌های کشاورزی و استفاده بهینه از اراضی شالیزار در نیمه سال دوم جزو مزایای کشت دوم است.
وی با قدردانی از کشاورزان آستارا و لوندویل و روستا برای استقبال از دو طرح مذکور، خاطرنشان کرد: از کشاورزان می‌خواهیم در صورت تمایل به کشت توأم برنج با ماهی به اداره شیلات آستارا مراجعه و از مزایا و تسهیلات بانکی و پشتیبانی فنی رایگان این اداره استفاده کنند.
به گفته خاصی‌پور به مدت یک سال بچه ماهیان توسط شیلات آستارا رایگان تحویل داده می‌شود و پشتیبانی فنی صورت می‌گیرد
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید