پیش بینی 1 میلیون تن ظرفیت برای پرورش ماهی در قفس در شمال و جنوب کشور

سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۶ بازدید


محمود حجتی : در ایران پیش بینی کردیم که نزدیک به یک میلیون تن در این زمینه ظرفیت سازی شود که 200 هزار تن در شمال و حدود 800 هزار تن در جنوب امکان این نوع پرورش وجود دارد .
مزایای فراوان پرورش ماهی در قفس در دریا، توجه بسیاری از دست اندر کاران بخش صید و شیلات را در شبه جزیره ایتالیا به این صنعت سودآور جلب کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، «محمود حجتی»، وزیر جهاد کشاورزی ایران که برای نشست منطقه ای خاور نزدیک سازمان فائو، به ایتالیا سفر کرده بود، از یکی از این مراکز در جنوب این کشور دیدار کرد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: پرورش ماهی در قفس، یکی از انواع تکثیر و آبزی پروری است که در ایران نیز شروع شده و در این روش قفس ها در دریا نصب می شود و انواع ماهی ها در این قفس ها با توجه به آب و هوای منطقه تغذیه و پرورش داده می شوند.
حجتی افزود: در ایران پیش بینی کرده ایم که نزدیک به یک میلیون تن در این زمینه ظرفیت سازی شود که 200 هزار تن در شمال و حدود 800 هزار تن در جنوب امکان این نوع پرورش ماهی وجود دارد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: امیدوار هستیم با همت تولید کنندگان و سرمایه گذاران و با حمایت کمک های فنی شیلات بیش از پیش این صنعت در کشورمان توسعه پیدا کند.
یکی از کارشناسان ایتالیایی این تاسیسات بزرگ پرورش ماهی در قفس هم گفت: برای این که گوشت ماهی ها کیفیت اصلی خود را حفظ کنند، بلافاصله پس از صید، بر روی آنها یخ ریخته می شود.
میزان تولید ماهانه پرورش ماهی در قفس در جهان نزدیک به سه میلیون تن در سال است. چین با 29 درصد، نروژ 19 درصد و شیلی با 17 درصد ، جایگاه های برتر در این صنعت را به خود اختصاص داده اند.
ظرفیت بالای تولید، هزینه سرمایه گذاری کمتر و تولید بیشتر ماهی، امکان پرورش ماهی در محیط طبیعی و طبیعی بودن طعم و مزه این نوع ماهیان و همچنین امکان برداشت اختیاری همزمان با نیاز، از جمله مزایای پرورش ماهی در قفس است.
« استفانو بروکینی»، مدیر تولید تاسیسات پرورش ماهی در قفس در خلیج گائتا ایتالیا با بیان اینکه تولید این نوع ماهی پرورشی در منطقه ما، حدود دو هزار تن در سال است، گفت: این ماهی ها از هر نظر تحت کنترل هستند و تغذیه آنها نیز مانند ماهی هایی است که در دریای آزاد زندگی می کنند.
وی افزود: بچه ماهی های دو گرمی درقفس های شناور در دریا پرورش می یابند و زمانی که وزن آنها به 350 تا 800 گرم می رسد، به بازار عرضه می شوند

منبع : پایگاه اطلاع رسانی دولت

دیدگاه خود را بیان کنید