تماس پوست زخمی با ماهی قرمز سبب بروز زرد زخم می شود

پنج‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

تماس پوست زخمی با ماهی قرمز سبب بروز زرد زخم می شود
یک متخصص پوست گفت: تماس پوست زخمی یا خراش دیده با آبزیانی مانند ماهی قرمز یا آبی که آنها را در آن نگه داری می کنند، سبب بروز زردزخم می شود
در این روزهای آخر سال که افراد درحال تدارک لوازم استقبال از بهار و مراسم نوروز هستند، ماهی قرمز نیز کم کم وارد بازار می شود.
ماهی قرمز همواره پای ثابت و زینت بخش سفره های هفت سین ما ایرانیان بوده است. زیبایی این ماهی ها سبب می شود که افراد به ویژه کودکان تمایل زیادی به دست زدن و یا بازی کردن با آنها داشته باشند غافل از اینکه این کار می تواند سلامت آنها را به خطر اندازد و روزهای خوش نوروز را برای آنها با سختی همراه کند .
علاوه بر ماهی قرمز مدتی است گذاشتن آبزیان دیگر مانند لاک پشت و مارهای کوچک در سرسفره های هفت سین در بین برخی افراد جامعه رواج یافته است.
به گفته پزشکان این دسته از آبزیان نیز می تواند حساسیت ها و عفونت های پوستی یا گوارشی برای افراد به وجود آورد.
دکتر ˈبهروز باریک بینˈ روز چهارشنبه در این مورد به خبرنگار علمی ایرنا گفت: ماهی قرمز و سایر آبزیان اگر آلودگی های باکتریایی داشته باشند در صورت تماس می توانند این باکتری ها را به افراد منتقل کنند و امراض مختلف پوستی ایجاد کنند.
وی افزود: زردزخم و عفونت های حاد پوستی یکی از این عوارض است که در صورتی که دست بدون محافظ و دستکش به داخل آبی که این آبزیان در آن نگه داری می شود، بروز می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر آبزیان به باکتری به نام سالمونلا آلوده باشند و این آلودگی ازطریق دست افراد وارد دستگاه گوارشی آنها شود، علاوه بر عفونت های پوستی می تواند سبب ایجاد عفونت های گوارشی ، اسهال و استفراغ شود.
باریک بین افزود: تماس با آبزیانی که در آکواریوم ها نگه داری می شوند و یا با آبی که در آن زندگی می کنند مشکلات حاد پوستی ایجاد می کند که ممکن است فرد حتی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک و یا جراحی پیدا کند.
وی در مورد خطر بروز میکروب ها از طریق جوجه و لاک پشت به ویژه به کودکان اظهار داشت: از آنجایی که این حیوانات بر روی خاک راه می روند به باکتری هایی که در خاک وجود دارند، آلوده هستند و در صورت تماس دست ها این آلودگی ها را به انسان منتقل می کنند.
به گفته وی ،این میکروب ها نیز می تواند عفونت های پوستی مانند زرد زخم برای افراد به وجود آورد
منبع : شبکه ایران

دیدگاه خود را بیان کنید